SABATON – Heroes (2014)

„Fear has gripped our hearts, bouncing, here, close are our villains“ (Bulgarian song). More or less jug-handled, the new album by Sabaton hid my hat. Treasure for fans and roadside stone for the so-called „haters“, „Heroes“ portend front places in the metal charts in 2014. I’m not exaggerating – the familiar style and sound of Sabaton is felt from miles away. And this time again are not lacking choirs, laconic kick ass melodies, aggressive drums, Latin passages (my favorite) and metal odes about heroism.

The most powerful and compelling (in my opinion) is the opening song – „Night witches“, which captivates with melodiousness and is a promising beginning for the studio album. So I’m almost imagining the synchronized headbanging on concerts, while singing along with the distinguishing chorus under the strict orchestral conducting of Joakim Broden. It would probably be more than a cliché if I illustrate Sabaton‘s music as a battleground, but it is just as it’s felt – fans are cowering under the strong and swift bullets volleying in abundance in „Heroes.“ The skin bristles, the hair stands up and you do not feel how tracks like „No bullets fly“ and the single „To hell and back“  have pushed you – powerless and voiceless – to the wall.

Like a children’s song, „Inmate 4859“  evocative tells the sad fate of a hero, except that in children’s songs are not sung things such as Auschwitz, prison and cages. After the climax „To hell and back“ the battlefield is lulling in front of of the military anthem ballad „The ballad of the bull“ – ready to to be headed to resolve the outcome of the battle with another series of sweeping (and motivating) martial odes like „Resist and bite“, „Soldier of three armies“ and „Far from the fame„.

Even if some of the songs stand paler before the contenders for future hits in the overall structure, separately, they’re forming an excellent mental and physical impact on fans. „Hearts of iron“ is the final glorifying hymn, that summarizes the just-suffered musical assault within 4 minutes and a half. Don’t judge a book by its cover. Although the cover of the „Heroes“ does not unfold the whole potential of the album, the minimal hint of it causes a feeling of emotional satisfaction – that is felt after you hear a long anticipated (and excellent) album of a favorite band. That band not only is not standing away from its style, but it solidifies it with every neat march.

I’ve noticed that there’s rarely a middle situation with Sabaton – either you like them or not. If you’re among the first ones, „Heroes“ will justify your (probably) high expectations and in the end will get you out of the battlefield, prostrated by the Swedish metal tanks. And you will want to come back and repeat that, and then re-repeat it. That is what I call fan masochism – in a good way, I mean. (:

9/10

„Heroes“ is officially out on the 16th May via Nuclear Blast Records.

  1. #1 написан от Fan in Exile (преди 9 години)

    Ревюто е изключително безполезно тъй като е писано от явно зомбиран r наивен фен, който би се радвал на всеки ялов и бездарен опит на Сабатон да „създадат“ нещо, открадвайки (за пореден път) чужди рифове или копирайки 1:1 пасажи от собствените си песни. Албумът е повече от плачевен. Плосък, безидеен и „напляскан“ за нула време докато са пийвали бира с бат Пешо Татгрен. Формулата на Сабатон е изтъркана до краен предел и липсата на какъвто и да е музикален усет и талант шибва всеки безпристрастен слушател като мокър парцал.
    И за да не бъда голословен:
    pre-chorus-a на Night Witches е свит от Aiming High на Accept, още щом го чух си запях наум Getting in the heat, Coming with a beat…
    Припева на No Bullets Fly е 1:1 със припева на Killing Machine от Carolus Rex
    Smoking Snakes започва идентично със Aces in Exile
    Ballad of the Bull е брутален рип-офф на Swords in The Wind на Manowar (нямам думи просто, по-брутално беше само открадването на Gutter Ballet и National Acrobat)
    Hearts of Iron има пасажи копирани директно от припева на Uprising. 1:1.
    Проблемът ми е че освен от старите и корави фенове на Сабатон (гледал съм ги в Чехия 2006 на припек в 4 следобяд и бях сред 10-ната които отидоха на Meet and Grееt) и не мога да повярвам че са паднали толкова ниско. И ако die-hard феновете на Sabaton мога да оправдая че не разпознават изплагиатстваните рифове на популярни банди, то не мога да ги разбера как не се усещат когато самите Сабатон копират сами себе си!

    • #2 написан от valkyrja (преди 9 години)

      Като незомбиран сабатонски фен мога да ти кажа, че с Heroes чет’римата от запаса затвърждават позициите си. Освен това според мен не са крали едно към едно. Влияние се се усеща, да, но не и плагиатстване. А и да са си свивали по нещо – нито са първите, нито ще са последните.
      Що се отнася до това „да са копирали сами себе си“ – как изобщо става този номер? Все едно два поредни дни да носят един и същи сценичен тоалет или как? Сабатон се стараят да запазят мястото, отредено им из архивите и за да постигнат целта си, правят нещо, в което са добри. Не бягат встрани от правия път и толкоз.
      Последно по ред, но не и по важност. Нещо, което винаги е било ясно на всички, но очевидно неразбрано от много. Рецензиите върху албуми са субективни. Авторът на ревюто има собствено мнение, както и трибуна за изразяване – той пише онова, което му е на душата. Съществува, естествено, уговорката, че мненията на хората са колкото самите хора. От там нататък всякакви епитети относно написаното са абсолютно излишни (:

  2. #3 написан от Noctus (преди 9 години)

    Искам да започна с уточнението, че делото ви е наистина похвално и е хубаво да има повече такива сайтове, популяризиращи тежката музика. Четейки ревютата ви обаче, не мога да се отърся от впечатлението, че огромната част от тях са писани от хора, на които липсват или достатъчно музикални познания, или езикови умения, а понякога и двете.

    Следвате безумната тенденция да се пише предимно от първо лице, наложена навремето от Про-рок – в резултат се получава нещо, което прилича повече на лична изповед (или проповед, в по-лошия случай), отколкото на сериозен и авторитетен текст. Все пак повечето читатели идват тук, за да научат нещо за конкретната група и албум, не за вълненията и пристрастията на автора. Смятам, че е за предпочитане да се пише малко по-задълбочено и аналитично за музиката, с повече конкретика и по-малко демонстрации на фенщина. Честите правописни, пунктуационни и стилистични грешки пък свидетелстват за липсата на редакция… Да не говорим, че „кожата настръхва“, „косата се изправя“ и прочие изразни средства би следвало да бъдат загърбени още в прогимназията.

    Желая ви успех и се надявам мнението ми да бъде прието конструктивно!

    • #4 написан от valkyrja (преди 9 години)

      Интелигентно поднесената критика определено се приема за градивна, не мога да отрека (:

  3. #5 написан от Чичо Помпи (преди 9 години)

    Мдаааа, и To Hell and back не е краден оот Abba – гимми гимми гимми ъ мен афтаа миднайттт, не, не, в никакъв случай 😀 И този опит за албум не е смукан от пръсти, нееее.

  4. #6 написан от SabaKon (преди 9 години)

    Групата е едно от тоталните недоразумения. Фалшиви вокали, с нищо не свързващ се клавир, монотонни маршови песни, повтарящ се ритъм от песен на песен – пълен ужас. To Hell And Back не знам – АББА ли е, Енио Мориконе ли е, но пародията продължава и през 2014г…

  5. Можете да използвате тези HTML етикети и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  6. Коментари за тази публикация
В началото