Pretty Maids – „Motherland“ 2013
Предпоследният албум на Pretty Maids “Pandemonium” от 2010 доказа, че групата е в отлична кондиция, че идеите и желанието за качествен метъл не са ги напускали нито за миг. Разбира се, творение като “Pandemonium” автоматично повдигна летвата на очакванията за новия “Motherland” и феновете зачакаха да чуят какво ще им поднесе групата. И след 2 години и половина, в началото на пролетта на пазара се появи “Motherland”, блестящ и достоен наследник на “Pandemonium”, опровергаващ безапелационно всички скептици.
“Motherland” съдържа 13 нови композиции и е пълен с различни настроения и послания, които се сменят рязко от песен в песен и предлагат на слушателя едно емоционално и разнообразно пътуване. Още с въвеждащата “Mother of All Lies” Pretty Maids започват не просто хармонично и мелодично, а и наистина сериозно и социално ангажирано. Неслучайно точно тази песен беше избрана за сингъл. Тя третира една тема доста актуална напоследък не само в България – политическото лицемерие и безотговорност, гръмките слова и празните обещания използвани с една единствена цел – властта на всяка цена. Следващата “To Fool a Nation” продължава в подобна насока, но веднага след нея следва рязък обрат на тематиката и емоциите. На пръв поглед бавната и лежерна интерлюдия “Confession“ съдържа реплики от интервютата на масовия убиец Ричард Куклински – Ледения (The Iceman), арестуван в САЩ след извършване на над 200 убийства. Именно равната интонация и спокойствието на гласа насищат “Confession“ с усещане за смразяваща тревожност, което моментално се засилва след началото на “The Iceman“. А тя е същинският разказ за Куклински, бързо и ритмично парче, загатващо неспокойствие и напрегнатост. “Sad to See You Suffer” вади слушателя от сериозните теми. Това е типичното лирично и безгрижно парче с марката Pretty Maids. Запомнящото се ударно и маршово начало на “Hooligan” води до нов обрат и пак ни връща към социалната тематика. Следва “Infinity” – красива балада, която разкрива красотата на топлия и лиричен глас на Ronnie Atkins. Следващият трак от албума “Why So Serious” запленява с пълното си безгрижие, което излъчва. Ритъмът кара кръвта да кипи, а мелодичният припев звучи в съзнанието дълго време след слушането. Това си е истински бисер за концертно изпълнение, но за мое голямо учудване песента не присъстваше в сетлистите на някои от последните им концерти. Едноименната “Motherland”, както подсказва името е силно патриотична и надъхваща, а това е и най-тежката песен в албума. И ето че идва ред на абсолютния концертен хит “I See Ghosts”, който неслучайно стана задължителен за всеки един концерт. Тя носи заряда, настроението и тематиката на “It Comes at Night” от предходния албум. Следва великолепната пауър балада “Bullet For You” издържана изцяло в стила на “Little Drops of Heaven”. И за да не oстане финалът прекалено лек и сладникав с две поредни балади Ken Hammer, Ronnie Atkins и компания ни връщат към по-сериозната тематика от първите две парчета. “Who What Where When Why” е бунтарска и излъчва протест и непримирение, не само чрез текста си, а и чрез ударния си припев и акцентите върху въпросите кой, как, къде, кога, защо. “Wasted” е бавна и спокойна, класическа рок балада, пропита с тъга и носталгия. С нея Pretty Maids завършват този разнообразен и емоционален албум, който несъмнено ще се нареди измежду най-добрите им творения.
Датските ветерани за пореден път доказаха, че все още имат с какво да изненадат феновете и критиците. “Motherland” е изпипан във всяко едно отношение, вокално и музикално, отлично балансиран и носещ много заряд във себе си. Не просто поредното произведение в творчеството на Ronnie Atkins, Ken Hammer и сие, а един зрял и сериозен албум, показващ, че групата продължава напред, и дори и след 30 години на сцената все още има какво да предложи, запазвайки собствената си идентичност. Едва ли е нужно да споменавам, че вокалите на Ronnie Atkins са абсолютно брилянтни във всяко едно отношение. Гласът му се справя еднакво добре както с агресивното пеене, така и с нежните и баладични партии, изпълвайки ги с вълшебна емоционалност както никой друг не би могъл. Като че ли времето за 49 годишния датчанин не просто е спряло, а работи в негова полза.
Като цяло “Motherland“ звучи доста сходно на предшественика си, запазвайки същата музикална насока. Не е чудно, че резултатът е албум продължаващ линията на “Pandemonium”. Pretty Maids са използвали вече доказаната от него печеливша формула – отново са работили със същия продуцент – сънародника им Jacob Hansen и са записали материала за “Motherland” в неговото студио. Това сътрудничество за втори пореден път показва отлични резултати нареждайки “Motherland” до най-добрите произведения на групата като “Future World”, “Red, Hot & Heavy” и “Spooked”, и продължавайки започнатото от “Pandemonium”. Да се надяваме че тази съвместна работа ще доведе и до още такива енергични и пълни със заряд и хармония албуми. Наскоро групата обяви че влиза в студио и феновете могат да очакват и обявения “Louder than Ever” през 2014.
Оценка: 10/10
Яко ревю! Приисква ти се да чуеш това, дори и да не си чувал групата до момента!