BESTIA ATER – За демоните и хората
Смутни времена, пандемия, несигурност, нестабилност. Все неща, които малко или много оказват влияние върху и без това посивеното ежедневие. Едно от малкото неща, които все по-ярко и категорично излизат на преден план е вдъхновението. Или просто вътрешните демони, които смело надават глас. Оформяйки собствения звяр. А чудовището, създадено от настоящите ни гости е черно. И е гладно!
MetalHangar18: Привет, момчета! Благодарим, че се съгласихте да поговорите с нас! Първо – как сте в тези смутни времена?
Кирил и Динко: Привет! Благодарим на теб и на Metal Hangar 18 за отделеното внимание. При нас всичко е наред, надявам се и при вас да е така.
MH18: Поводът да ви потърсим е дебютният албум на новото ви отроче Bestia Ater – “Anno Bestia Chrysalis”. Иска да започнем малко по-отдалеч. Как се роди идеята за Bestia Ater и лесно намерихте съмишленици?
Кирил: Началото на проекта беше поставено от мен и Динко Димов в края на 2018 година. С него свирихме заедно в Hyperborea и споделяме доста общи музикални виждания. Малко по-късно се свързах с китариста Вили Нешев и го попитах дали би желал да се присъедини към нашия проект. Съгласи се на момента, за което сме му много благодарни.
Динко: Корените на Bestia Ater всъщност се крият малко по-назад във времето. През 2009 година Киро предложи да направим музикален проект, встрани от основната му група. Идеята беше да свирим по-директен дет метъл, по-агресивен и по-близо до музиката, която слушахме през 90-те години. Решихме да го наречем Chrysalid (какавида). Но проектът не просъществува дълго, така че си остана само като идея. Просто не успяхме да намерим достатъчно мотивирани музиканти, които да свирят такъв тип музика…
MH18: Бихте ли ни представили с няколко думи всеки от участниците в проекта?
Кирил: В записите на албума участват Динко Димов – бас и допълнителни вокали, Вили Нешев – китари, Иво Иванов (Джипа) – барабани и аз като вокалист.
Динко: Демо версията на барабаните беше изсвирена от Филип Филипов. Изключително много му благодарим, даде всичко от себе си и резултатът беше много добър.
MH18: Разкажете ни малко повече за името на проекта – Bestia Ater. Намигване към латинския, но да търсим ли скрито послание?
Кирил: Още от детските си години се интересувам от латински език. Имахме няколко варианта, като някои от имената бяха езици, различни от латинския. В крайна сметка с Динко се спряхме на „Bestia Ater“ – черен звяр.
MH18: През месец януари на бял свят излезе “Anno Bestia Chrysalis”, поздравления за което. Разкажите повече за самия творчески процес и как се случва композирането в групата – композиционната част, текстовете? Лесно ли оформихте парчетата? И всъщност, колко време ви отне самата подготовка на материала за творбата?
Динко: Първоначално с Киро трябваше да решим в коя разновидност на дет метъла да бъде албума. Предложих му няколко варианта и в крайна сметка се спряхме на този – агресивен, динамичен, на моменти с блек метъл атмосфера, с мрачни мелодии, но също и доволно техничен, без обаче да се прекалява в тази насока. Започнах композирането в началото на 2019 година. До лятото на същата година песните бяха готови в суров вид. Вили започна да ги заучава, като паралелно с това доизпипвахме китарните хармонии и другите детайли. След това дойде ред на солата – обсъдихме какви точно са идеите ми и как да бъдат изпълнени на практика. Тук е моментът да му благодаря за изключителния професионализъм и дисциплина, а и за усърдието, което вложи през цялото това време!
Кирил: Аз написах всички текстове и ги добавихме накрая, когато композициите бяха готови. Името на албума и песните са по азбучен ред – Anno Bestia Chrysallis, а след това Div E Sefid, Emma-O и т.н. Искахме да има препратка към онзи наш нереализиран проект отпреди години – Chrysalid. Целият процес от композирането до завършването на албума отне около година и половина.
MH18: Що се касае до самата техническа част на изковаване на албума, издайте малко повече как протекоха самите записи и къде. Изцяло в България ли работихте и защо?
Динко: Действахме в MRDR Sound Studio в София и то по възможно най-традиционния начин – инструменти, микрофони, усилватели. Концепцията за цялостния звук е моя, като заедно с Иво Иванов записахме, миксирахме и мастерирахме албума. На мнението съм, че най-важното условие за реализирането на един качествен продукт са най-вече хората, които го създават, а не толкова средствата, които използват за целта. Именно поради тази причина се спряхме на Иво, защото е човек с много опит в конкретния стил музика. В крайна сметка сме доста доволни от резултата. Получаваме и редица положителни отзиви, което наистина ни радва.
MH18: Имаше ли някоя любопитна случка от студийната работа или нещо паметно, ознаменувало работата по албума?
Кирил: Целият процес по създаването на албума беше любопитен и нетрадиционен. Предложих първо да запишем барабаните, а след това Динко да композира музиката по тях. И двамата сме слушали стотици групи, но до този момент не ни е известно някоя от тях да действа по този начин.
Динко: Киро се свърза с барабаниста Филип Филипов и му предложи да запише ударни партии по негово усмотрение. Събрахме се тримата и аз дадох някои насоки на Филип – за темпото, начина на изсвирване, та дори и за стила. Доста интересно се получи, понеже той не беше правил нищо подобно до момента. Изключително сме му благодарни за съдействието.
MH18: Обвързан ли е “Anno Bestia Chrysalis” с определена текстова концепция или спокойно можем да разглеждаме композициите в него като самостоятелна бойна единица?
Кирил: Албумът е концептуален. Всяка една от песните разказва за отделен демон. Разглеждаме отношенията между демоните и хората. В някои случаи демоните съдействат, в други – вредят. Демонска им работа, хаха !
MH18: Корените на музиката определено лежат в добрия стар олдскуул дет метъл (особено в американския му вариант), като лично аз долавям влияния от Morbid Angel (особено в солата), Obituary, Malevolent Creation, например. Можем ли да наречем “Anno Bestia Chrysalis” своего рода преклонение пред гореспоменатите щатски легенди?
Динко: Преклонението към всички онези групи, поставили основите на стила е безспорно. Мисля, че всеки музикант трябва да показва уважение към тези преди него. Нашите корени лежат не само в американския дет метъл, но и в европейския. Както споменах и по-горе, имаме и добра доза блек метъл вдъхновения.
MH18: Обложката на творбата носи доста Lovecraft-ски полъх. Как се роди идеята, кой е автора?
Динко: По професия съм художник и обложката е мое дело. Когато с Киро обсъждахме концепцията за албума, стигнахме до решението да нарисувам картина основно с традиционни средства, така както се рисуваха обложките в началото на 90-те. Предложих му да изобразява една своеобразна какавида, препратка към нашия стар нереализиран проект, както и да бъде свързана със заглавието. Точно това виждаме – същество-какавида, с множество остри извити нокти в долната част и излизащи от него по-малки летящи създания. Отделно от основната обложка, за всяка една от песните съм направил и по един портрет на конкретния демон. Решихме обложката да се разгъва като акордеон, за да може всички демони да се виждат в една линия.
MH18: Къде лежат вдъхновенията в композирането на песни за Bestia Ater, музикално и отвъд?
Динко: Вдъхновението за мен винаги е било в разнообразието от музика, която слушам по всяко време. В началото на 90-те вдъхновенията ми бяха доста по-малобройни, отколкото сега. Но работата е там, че много от любимите ми групи от онова време не са в същата музикална форма днес. Една част от тях не съществуват, а други, макар да продължават да издават албуми, не съумяват да задържат вниманието ми. Рутината взема превес над творчеството, а това е сериозен проблем. В крайна сметка вдъхновението ми идва и от разочарованието – създавам музиката, която искам да чуя аз самия. За радост има и по-млади музиканти, които поддържат духа на дет метъла жив.
MH18: Доколкото съм запознат издавате албума си сами. Защо? Трудно ли е да се привлече интерес към дори и малък, независим лейбъл в днешно време? Смятате ли, че за самите групи самоиздаването и самодистрибуцията е по-доброто решение?
Кирил: Албумът е финансиран изцяло от нас. При това положение сметнахме, че е безсмислено да се свързваме с лейбъл. Просто избрахме да действаме сами.
MH18: Има ли шанс да видим Bestia Ater на живо, при положение, че ситуацията го позволява, разбира се?
Кирил: На миналогодишния Sea Оf Black Festival в Бургас представихме албума пред изключително ентусиазирана публика. Ще продължим в същия дух, когато обстоятелствата отново станат благоприятни за концертна дейност.
MH18: Киро, знаем, че дет метъла е силно свързан с теб като фен и музикант. Наскоро загубихме една от най-големите легенди в жанра – вокалистът на легендарните Entombed Lars-Goran Petrov. Колко силно е било влиянието му върху твоето творчество в минало и настояще?
Кирил: Той беше сред емблематичните вокалисти в началото на 90-те. Несъмнено е оказал влияние и на мен. Тъжно е, когато легенди като него напускат преждевременно този свят…
MH18: Имам една малка задачка за вас – можете ли да ни изброите пет дет метъл албума на сравнително нови банди, които да препоръчате горещо?
Динко: Бих препоръчал пет групи, а нека всеки си подбере албум по свой вкус. Уточнявам, че групите са относително нови, но членовете в някои от тях са от по-стари групи: Obliteration, Perdition Temple, A Million Dead Birds Laughing, Diskord, Necrot.
MH18: Супер! Ще се възплозваме от препоръките. Благодаря много за отделеното време, момчета! Последните редове оставяме на вас.
Кирил: Пазете метъла жив в сърцата си и много успехи и на Metal Hangar 18!
Динко: Желая здрав разум на всички и подкрепяйте качествената музика! Чуйте и нашия албум, ще се радваме, ако ви хареса.
Изключителен албум от БЪЛГАРСКА банда.На световно ниво.Препоръчвам на всеки фен да си го купи на диск.Аз го направих.Нека всеки който подържа сцената го направи и подкрепи момчетата…На живо ще мелят и ще трошат прешлени.Браво и скоро нов ураган…