За горящите църкви и сърца, за Trondr Nefas и за новия албум на ENDEZZMA – Интервю с Morten Shax (ENDEZZMA)
Отдавна планувам това интервю, но все не намирах подходящ повод за него. Предстоящият албум на ENDEZZMA „The Archer, Fjord and The Tunder“ се оказа идеален повод най-после да потърся една от емблематичните фигури на норвежката блек метъл сцена.
Интервю, за което Morten каза: „Искаш да изтръгнеш сърцето ми с въпросите си!“ Възползвах се от възможността и опитах да надникна в най-мрачните кътчета на Норвежкия блек метъл, а Morten издържа всичките ми издевателства и наистина отвори сърцето си за вас. Вижте сами.
Satania: И така, музикант и фронтмен, редактор на списание, основател на лейбъл и писател… С коя част от твоята личност да започнем?… Или може би коя си най-склонен да разкриеш пред нашите читатели 🙂 (Така или иначе аз ще питам за всичко 😀 )
Morten: Здравей и благодаря за отделеното време. Е, бих искал да вярвам, че зад всички тези канали стои само една личност. Но не се колебай да питаш и ще видим до къде ще стигнем.
Satania: Нека започнем с музиката. Разкажи малко от предисторията и ранните години на Endezzma. Какво те вдъхнови да започнеш да създаваш такава музика и кои бяха първите ти съмишленици в това начинание.
Morten: Винаги съм бил дълбоко привързан към музиката още като малко момче. Музиката ме привлече по много силен и истински начин от първия път, когато я чух. Винаги съм обичал да чета истории и слушането на музика беше даже по-добро, това беше история нарисувана с мелодии. И бързо създадох дълбока привързаност в артистична насока. И тъй като винаги съм бил сред природата, когато чуя или видя нещо, което ме привлича и поглъща, искам да му създам своя собствена версия. Нека ме вдъхнови да го направя по мой собствен начин, да му нарисувам свой собствен образ, така да го кажа. Това вероятно е причината, че доведох нещата до правенето на музикални списания, стартирах звукозаписен лейбъл, група и т.н.
Satania: Ти си част от онези смутни времена, когато се е създавала историята на Блек метъла. Поглеждайки назад, какво се промени в този стил. Не само музикално (това може да се чуе и усети), но да го кажем като философия, послание, имидж ако искаш, творчески търсения на музикантите.
Morten: Първо не бих посочил този период само като смутен, но и като уникално, завладяващо и опасно време. Тогава ставаше дума за бунт срещу вече установени модели, музикални стилове и традиции, но също така
извън музикалния аспект, бунт срещу обществото и статуквото разбира се. В началото много приличаше на историческите музикални революции и младежки бунтове в историята. Само дето този бунт имаше толкова радикален и зловещ подтик, че бързо пое доста разрушителна посока. Но по мое мнение, не мисля, че само църквите бяха изгорени, сърцата и идеите горяха неистово по това време и пламъкът, който гори и ще гори във времената беше запален – музикалната насока и идеи, които вдъхновяват музиканти и фенове по същия начин и днес. Не мисля, че много се е променило, просто хората са по-възрастни и по-мъдри, средната възраст на сцената не е вече 17 години, както беше тогава. Очевидно е, че сцената е придобила по-„зрял“ ъгъл и подход към нещата. Зад това мисля, че характерът и желанието са едни и същи. Сцената беше стартирана от някои силни, творчески и уникални личности и днес тя все още държи същата персоналност и привлича същите личности.
Satania: Колко trve остана trve блек метъла? Какво мислиш по принцип за тази концепция?
Morten: Преди всичко кой диктува какво е trve и кое не и на кой, по дяволите му пука да следи какво казват другите. Да бъдеш тру звучи просто като идея да ограничиш групите и артистите, да правят нещо по определен модел или в определени рамки. Да бъдеш тру е да правиш каквото правиш, защото искрено вярваш в това, което правиш и ако притежаваш такава отдаденост и искаш да вървиш по своя път, върви по своя път. Хората, които се интересуват повече от това, кое е тру или не, обикновено са хора, които имат други мотиви или търсачи на приключения с различен дневен ред, които намират крайния и потвърждаващ аспект на музиката за привлекателен, но след няколко години тя застоява и те продължават напред. През почти 30 години сред сцената съм виждал това милион пъти. Деца с „най-голямата уста“ напускат сцената след няколко години. От друга страна тези, които прославят концепцията с думите “true” и “kult” и т.н., могат да я сложат там дето слънце не огрява, след 10 години те правят нещо друго така или иначе. Започнете да практикувате, това което проповядвяте и млъкнете!
Satania: Това е въпрос, който винаги ме е глождил и ще използвам възможността да попитам някого, който е бил част от този ъндърграунд. 🙂 Мислиш ли, че норвежката блек метъл сцена би била това, което е без онези скандални събития в началото на 90-те (които се превърнаха във вдъхновение и повод за какви ли не творчески интерпретации 🙂 )
Morten: На 100% съм сигурен, че норвежкият блек метъл все още би бил толкова уникален, влиятелен и съществен, колкото е днес, дори без изгорените църкви, убийствата и престъпната дейност. Защото в началото на 90-те имаше толкова много уникални и изключително талантливи, и креативни музиканти в блек метъл сцената. Може би сцената не би била толкова известна и опасна без мрачния „заден килим“, но несъмнено музиката все пак щеше да изгрее. Мисля, че отговорът е очевиден, защото ако музиката не говореше сама за себе си, няколко изгорени църкви и убийство сами по себе си не могат сами да направят история. Но, Норвежката сцена не би била същата без това, просот защото това сега е част от историята и тези събития са нарисували картината заедно с музиката.
Satania: Как се възприемаше блек метъла от обикновените, „нормалните“ хора тогава и как го възприемат сега? Научи ли се обществото да живее с това социо-културно явление или все още има своите резерви и предразсъдъци?
Morten: Очевидно е, че основният поглед към блек метъла се е променил коренно с годините. В началото на 90-те блек метъла дори не беше признат като музика или музикален жанр. Днес блек метъла има солидно място на музикалния радар в Норвегия и печели заслужено уважение от хора и артисти дори извън сцената. В Норвегия успешните блек метъл артисти са също толкова много в медийната картина, списанията и телевизиите, колкото всеки друг артист. Напоследък най-големият норвежки държавен телевизионен канал направи документален сериал за историята на норвежкия блек метъл. блек метъла е най-големият експортен музикален жанр в Норвегия от 90-те години на миналия век и е издълбали мястото си в норвежката музикална индустрия.
По този начин е по-лесно да бъдеш блек метъл музикант и да движиш сериозна блек метъл група в Норвегия, когато изкуството ти е признато от държавата и ти също можеш да поискаш и кандидатстваш за финансиране и подкрепа по същия начин както артист от всеки друг жанр. Но когато това се каже хората може би ще го критикуват и ще кажат, че „опасният аспект“ трябва да страда от много по-приемлив подход, но отново, мисля, че това е грешно. Норвегия е толкова либерално общество, в което има място даже за артистични изгнаници и иднивидуалисти, приветстващо художници, музиканти и други артисти, които имат нещо смислено да кажат, прекрачвайки границите на здравия разум. Освен това в Норвегия имате хора с „full sleeve“ татуировки, пръстени в ушите и носа и дълга коса, които са банкери и полицаи.
Satania: Бил си редактор на списание още в „онези времена“ на дълбок ъндърграунд. Разкажи за списанието и за това как се случваха нещата тогава. Как изглеждаше самото списание и какво съдържаше?
Morten: В началото на 90те начинът за разпространение на музика и новини беше различен. Днес е трудно за хората, които не знаят живота без интернет да разберат как е било тогава. Търгувахме с касети чрез обикновената поща с писма, а флайерите и ъндърграунд фензините бяха най-добрия инструмент за разпространение на новини и информация за музиката и групите. Всъщност, тогава, когато всичко беше в началната си точка това би бил единственият начин да общуваме и научаваме за случващото се. Естествено това даде на фензина главна роля за развитието на музикалната сцена и разпространението ѝ по целия свят.
Това беше общност на души и хора по целия свят. Имаше много известни в момента артисти, които стартираха собствени фензини тогава. Фензините бяха главно аматьорски, домашно направени списания, писани на пишеща машина и ксерокс и копирани отново и отново, докато едва можеш да различиш мотивите на снимките. Може би разпространяван в 50-200 сопия всеки, максимум. Това беше проста, но всеотдайна работа, вършена от душа. Списанията съдържаха почти същото, което можете да намерите в музикално списание днес, като интервюта, рецензии и реклами за записи и демота. Но понякога можете да намерите произведения и рисунки на художници, както и поеми и стихове на артисти.
Satania: Създаваш свой лейбъл. Колко време просъществува и защо не продължи с него? Би ли се занимавал отново с това?
Morten: Стартирах лейбъла Flesh For Beast през 2001 г. Първата група, с която подписах, бяха норвежките блекове Urgehal и издадох техния втори и трети албум. Подписах и с няколко други групи като Vulture Lord, Bloodsworn и проект, включващ Nocturno Culto от Darkthrone на име Vidsyn. Това беше едноличен бизнес и той просто стигна до точката, в която трябваше да се посветя изцяло, правейки го по-голям, инвестирайки повече и наемайки хора, или просто да го спра! Взех решение да вложа отново усилията си в групата, вместо да инвестирам цялото си време и усилия в лейбъл. Не беше в мой интерес да продължавам да управлявам лейбъла просто като „страничен хоби-проект“, където не бих могъл да постигна най-доброто за моите групи и изпълнители. Дали бих го направил отново е добър въпрос. Не мисля. Просто от същата причина, която споменах. Не бих искал да го направя наполовина, без да имам достатъчно време да го направя както трябва. Ако по някое време отново се захвана с лейбъла, това би било единствено може би да пусна само някои ограничени ексклузивни скрити съкровища на винил или нещо подобно.
Satania: Знам, че вероятно това е най-често задаваният ти въпрос (и може би най-болезнения за теб)… Какъв човек беше Trondr? Искало ли ти се е след него да спреш с Endezzma, с музиката?
Morten: Trondr беше толкова невероятен и уникален характер, човек, приятел и артист. По много начини. По едни начин осъзнах как неговите идеи и възгледи за определени неща и музика, просто са израствали вс еповече и повече в мен след неговата смърт и все повече и повече с отминаването на времето, което наистина показва, че той беше огромна сила в нашия живот.
Винаги беше пълен с идеи и музика. Творчески и артистичен колос! Това никога не е било въпрос за мен дали да спра с ENDEZZMA, тъй като първоначално групата беше моя идея и сърце, като направих най-очевидния избор тогава, да попитам именно Trondr да се присъедини и да ми помогне. Той направи някои започнящи се и неподвластни на времето мрачни мелодии за групата, но тогава неговият главен фокус винаги беше Urgehal. Ние вече имахме план – В, когато той би бил на турне или зает с Urgehal. Доколкото познавам Trondr съм сигурен, той би се радвал да види своята музика все още жива и групите, в които е бил замесен да пулсират. По този начин неговото наследство и неговият огън горят!
Satania: Защо според теб той се превърна в легендарна личност за норвежката блек метъл сцена?
Morten: Защото той създаде много есеннциални и оригинални песни и албуми, които дадоха промяна за много хора. Освен това той имаше доста уникален и дружелюбен характер, който му създаде много приятели и връзки през годините.
Satania: Какви качества трява да притежава един музикант, за да създаде наистина добър и въздействащ блек метъл албум? Мислиш ли, че това е жанрът, който изисква най-голяма отдаденост, посвещаване и смелостта да разкриеш най-мрачните страни от себе си.
Morten: Мисля, че човек не трябва да се страхува да мисли нестандартно и да вярва в идеите си. Ако наистина имате история за разказване или искрени чувства за споделяне чрез музиката си, тогава евентуално ще намериш слушател и своя аудитория да повярва в това, което правиш и изразяваш. Вярвам, че всеки вид искрена, истинска музика има копнеещата страст на тежката работа, посвещаване и почти всичко от артиста. Никога няма да спечелиш своята аудитория да вярва в това, което правиш, ако ти не вярваш в себе си, или не сервираш душата си на таблата!
Satania: Смяташ ли се за харизматична личност, за водач, за Алфа? 🙂
Morten: Това беше въпрос! Предполагам, че това са способности, които трябва да притежаваш ако си фронтмен на група. Трябва да вярваш в себе си и да бъдеш уверен в себе си, в противен случай няма съвсем да заблестиш там на сцената. Ако продължиш да вярваш, в това което правиш и останеш истински за себе си и изкуството си, хората ще те последват! Тази игра жадува определено его предполагам.
Satania: Какво мислиш за „Aeons in Sodom“. Според теб трябваше ли да бъде издаден този албум?
Morten: Абсолютно вярвам, че „Aeons In Sodom“ трябваше да бъде издаден, тъй като това е горе-долу лебедовата песен на албум на Urgehal, включващ почитта на изпълнители, които по един или друг начин са били замесени лично с Trondr. Половината песни и рифов материал също са създадени от самия Trondr преди смъртта му, така че, говорейки музикално това е по един или друг начин пълнокръвен Urgehal албум с изключение на вокалите, които са направени от много различни артисти. Може би точно за това не е толкова явно за някои да усетят истинската Urgehal атмосфера веднага, само заради различното звучене на вокалите във всяка песен. Но в края на краищата целия материал в този албум е написан от Enzifer и Trondr по същия начин, както всички останали албуми.
Satania: Новият албум на Endezzma е факт, въпрос на кратко време е да бъде издаден. С какво е различен от „The Arcane Abyss“, защо го определяте като „нова страница“ за ENDEZZMA?
Morten: Новият албум ще бъде издаден на 22 януари, да бъда точен. „Arcane Abyss“ може би представляваше по-примитивната и чиста блек метъл страна на ENDEZZMA, но разбира се и голяма част от това, което винаги ще определя структурата и вярванията на групата. С „Archer, Fjord And The Thunder“ влизаме в нови територии, като говоря за всичко – от написването и продуцирането на песни до текстовете, философията и обложките. Новият албум наистина е създаден с добре планирана и структурирана философия. Почти всичко е няколко нива нагоре и работихме здраво, з ад анаправим албума солидно цяло, от песните и музиката до представянето и изразителността му. С „The Arcane Abyss“ повече или по-малко започнахме и оставихме процеса евентуално да ни доведе до финаллния резуллтат, така да го кажа. С този (новия) албум имахме солидна идея за всичко когато започнахме и нищо свързано с този албум не е случайно.
Satania: И тази нова страница започва с подписването ви с Dark Essence Records. Какво означава тази крачка за групата? Къде се виждате след да кажем 5 години?
Morten: Да, подписахме договор за два албума с Dark Essence и засега сме много доволни от тях. Там работят страхотни хора и те познават бизнеса си и как да управляват нещата. Това е първият път, в който подписваме с норвежки лейбъл, така че кореспонденцията и комуникацията са много добри, което разбира се е важен аспект от това. Мисля, че имаме общо разбиране за нещата и какво искаме, така че изглежда много добре. Това означава всичко да е една добре смазана машина, която да управлява групата. До пет години трябва да издадем следващия от двата албума и се надявам и вярвам, че много неща ще се случват ако света скоро се върне към нормалния живот. Но отвоно, преди всичко ние ще продължим да правим музика, която обичаме и прекарваме през тайните, тинести пейзажи на нашите мрачни умове.
Satania: Доколкото знам това е концептуален албум. Би ли ни разказал историята зад него? Сам ли я създаде или с помощта на своите колеги?
Morten: Философски казано, да, тове е нещо като концептуален албум. Това не е традиционен концептуален албум, където получавате история, която се развива чрез текста на песен едно и развръзка в последната песен, а по-скоро концепция от гледна точка на света, върху който е построен албумът. Ще откриете героите и философията, които принадлежат към този митичен, ужасяващ и подтискащ свят, представени по различен начин и символика. Всички текстове описват и говорят за тези герои и дават на слушателя подсказка за това, какво представлява този свят и зависи от слушателя да се свърже с него в правилния смисъл. The Name Of The Night Is A Strong Tower!
Satania: Обложката е наистина забележителна, сякаш тя разказва историята още преди да сме чули албума. Разкажи ни за създателя.
Morten: Това е много хубав комплимент, тъй като това почти беше нещото, към което се стремяхме и ние. Наистина да накараме обложката да нарисува историята на албума.
Тъй като тематично историята е важна за албума, също толкова важно беше да имаме подходяща обложка, която описва албума чрез реално усещане. Фантастичната картина за обложката е дело на Stefan Todorovic. Stefan е сръбски артист, който създава други страхотни произведения под името Khaos Diktator Design, той също е студиен вокалист за Gorgoroth и е направил всички вокали в последния албум на Gorgoroth.
Satania: Знам, че албумът е записан във вашето студио, но микса и мастеринга е направен в наистина легендарно студио, но ще оставя ти да споделиш тази информация.
Morten: Албумът е записан в Malpherno Studio в Норвегия с Malphas зад пулта. След това предадохме всичко на Tore Stjerna и той направи цялото смесване и мастеринг в студиото си Necromorbus в Стокхолм. Tore бързо навлезе в нашата идея и дух и свърши невероятна работа за нас като краен резултат.
Satania: Как се отрази цялата тази Корона ситуаци на групата? Знам, че правите отделни концерти из Норвегия, но носят ли те същата енергия и удовлетвореност като преди?
Morten: Ситуацията с COVID вируса повлия на групата масивно, точно както повечето други групи с планирани концерти, фестивали и турнета. Тъй като епицентърът на вируса се появи в света около периода, в който бяхме направили албума, отне известно време и чакане да обмислим всичко. Не е лесно да планирате подходящо издаване, когато не знаете какво е възможно или не през следващите 12 месеца. Турнетата и фестивалите са важна част в плануването на изданието. Но когато ситуацията изглежда не се подобрява, човек трябва да действа по един или друг начин, трябва да импровизира и да направи по-доброто от това. Направихме няколко концерта, както извън, така и във (Норвегия) с Covid ограничения и далеч не е същото свирене пред седяща, ограничена тълпа. Можеш да видиш публиката отчаяно жадна за живо представление, но свиренето пред публика, седяща на маси е като свиренето на лоша сватба за вечерящи гости.
Ние сме група, която иска да пулсира, да се поти и да е в интензивен контакт със своята публика, така че да се надяваме, че ще можем да се върнем към това, възможно най-скоро. Въпреки, че изглежда 2021 г. също може да бъде под влияние на Covid.
Satania: Вече са обявени някои от концертите ви за 2021. Планувате ли специално турне посветено на новия албум?
Morten: Ние само чакаме първата подходяща възможност да тръгнем на път, на турне с новия албум. Вече имахме планове да направим някакво по-голямо турне, което беше задържано. Сега чакаме, но рано или късно ще понесем огън, кръв и смърт по пътя.
Satania: Дълго стана това интервю, затова, последни думи и послание към феновете. Благодаря за отделеното време!
Morten: Благодаря ти за въпросите. Ще се видим някъде по пътя рано или късно. До тогава вижте нашите нови сингли и клипове. И поемете на мрачно и епично пътешествие с „The Archer, Fjord And The Thunder“, който ще излезе на 22 януари!! LISTEN TO THE STELLAR DARKNESS, WE ARE ENDEZZMA!
Предварителна поръчка на албума е налична на:
Webshop: https://www.
Endezzma bandcamp: https://endezzma.bandcamp.com