Интервю с Kelly David-Smith (FLOTSAM AND JETSAM)
И FLOTSAM AND JETSAM ги тресна манията по презаписването на стари класики. Под ножа на музикантите попадна вторият им диск и първи без Jason Newsted „No Place for Disgrace” от класическата за траша 1988. От думите на барабаниста Kelly David-Smith става ясно, че причината е благородна – по-добър запис и по-лесен достъп до албума.
Интервюто с Kelly David-Smith (FLOTSAM AND JETSAM) е излъчено в „От другата страна” по радио Варна на 14.04.2014 година.
От другата страна – Чувстваш ли безпокойство няколко дни преди преиздаването на „No Place for Disgrace“?
Kelly David-Smith – Не точно, защото вече разпратихме 400 копия от албума и отзивите бяха много позитивни.
От другата страна – Защо изобщо решихте да презапишете този албум?
Kelly David-Smith – Когато преиздадохме „Doomsday For The Decevier“ през 2006 година, много фенове се оплакваха, че не могат да намерят „No Place for Disgrace“ никъде. Нямаше друг вариант освен да дадат един куп пари за диск от Ибей. Но през 2006 година все още не се бях върнал в бандата, така че не можех да взема самостоятелно решение за преиздаване на този албум. Дискът просто го нямаше на пазара. Друга причина да решим, да го преиздадем беше, че се събрахме в почти оригинален състав с Michael Spencer и беше логично да презапишем този материал. Освен това успяхме да си върнем и правата върху музиката от албума. Използвахме ПроТуулс при обработката на записа и го направихме по добър.
От другата страна – Мислех си, че основната причина да презапишете албума е не достатъчно доброто оригинално качество на звука?
Kelly David-Smith – Това е една от причините разбира се. В онези години, в студиото с Michael Wagener имахме спорове относно звученето на китарите. Но тогава бяхме млада група и единственото, което искахме, беше да издадем албума си, колкото се може по бързо. Така че приехме ситуацията такава каквато е, защото в противен случай албумът ни нямаше да види бял свят. Тогава бяхме твърде млади и нямахме никакъв опит в музикалната индустрия.
От другата страна – Забелязва се връзка между обложката на оригиналното издание и на преизданието – сцената със самурая правещ си сепуко…
Kelly David-Smith – Да, новата версия показва продължението – 20 години по късно – воинът е изпълнил харакири и вече е мъртъв.
От другата страна – Има много гост участия в албума…?
Kelly David-Smith – Искахме хора, които бяха около нас през 1988 година, когато записвахме този албум да участват в него. Така поканихме Chris Poland от MEGADETH. Свързахме се и с хора като Kirk Hammett от METALLICA, Marty Friedman, Wiley Arnett от SACRED REICH, Jason Newsted… но всички те бяха заети с турнета или записи. В албума участват Mark Simpson от бившия състав на FLOTSAM, с когото все още сме добри приятели, Steve Conley, който беше заменил Edward Carlson на живите участия и е част от F5 – екс-групата на David Ellefson от MEGADETH, Tory Edwards, който свири на виола в няколко от старите песни на групата, както и в интрото на „Escape from Within“.
От другата страна – Защо не сте включили бонус парчета в новата версия?
Kelly David-Smith – Няма, защото искахме да са само оригиналните 10 песни. Планираме по-късно през тази година да издадем EP с парчета, в които е свирил Michael Spencer докато беше в групата през 1987 година. Ще има и нови парчета вътре.
От другата страна – В миналото направихте видео към кавъра на Elton John „Saturday Night’s Alright for Fighting“. Сега планирате ли да заснемете видео?
Kelly David-Smith – Не, съсредоточени сме само върху предстоящото турне. Видео ще снимаме по-късно, предполагам от фестивала „Keep It True”, където сме поканени да свирим.
От другата страна – Мислиш ли, че след първите два албума, популярността на FLOTSAM AND JETSAM започна да запада?
Kelly David-Smith – Да, което е резултат от погрешните избори, които направихме. Нямахме постоянство с турнетата, което и ни попречи да натрупаме популярност пред публиката. Съжалявам за това. Иначе вярвам, че всичко, което се е случило е станало заради някаква причина. Не се сещам за друго, за което да съжалявам.
От другата страна – Тогава доволен ли си от кариерата си като музикант?
Kelly David-Smith – Да, бих искал да сме малко по-успешни като група, но въпреки всичко съм много доволен, че след 30 години все още имаме възможност да свирим и все още има хора, които искат, да чуят нашата музика.
От другата страна – И все пак изненадан ли си, че след 30 години FLOTSAM AND JETSAM са все още актуални?
Kelly David-Smith – Разбира се. Ние бяхме просто една училищна банда, която свиреше, където й падне. Първият ми концерт в клуб беше когато бях на 15. На 11 години хванах палките и започнах да се уча, да свиря върху парчета на KISS. Мечтата ми беше да съм музикант и тя се осъществи. За мен успехът на всяка една група е цяло чудо, особено сега при наличието на толкова много банди.
От другата страна – Какво искате да постигнете в момента?
Kelly David-Smith – Когато се върнах в групата през 2011 година, заварих много неща, които трябваше да се оправят. Имахме проблеми в миналото с различни промоутъри и ни беше трудно да си организираме концерт в Европа. В момента целта ми е групата да заработи отново и да започнем да правим качествена музика.
От другата страна – А целта на преиздаването на „No Place for Disgrace”?
Kelly David-Smith – Презаписахме албума по начина, по който искахме и отзивите засега са добри. Искаме този албум да бъде чут от младите траш фенове, някои от които не са били родени, когато е издаден оригиналния диск.
От другата страна – Имате ли идеи за презапис и на някои от другите албуми?
Kelly David-Smith – Това преиздание е направено от носталгия. „When the Storm Comes Down“ бих го ремиксирал, защото по времето на издаване на този албум, дигиталната технология навлизаше сериозно. Аз обаче искам звука на аналоговите ленти. Дигиталното звучене на този албум ни беше наложено от тогавашния ни лейбъл, който издаваше всичко дигитално. Затова и звукът е толкова особен и много хора не го харесват.
От другата страна – Сан Франциско е градът на траш метъл бандите от 80-те години. Трудно ли беше за вас като група от Финикс, Аризона?
Kelly David-Smith – Jason Newsted се занимаваше основно с популяризирането на името на групата извън Аризона. Ние правехме наистина добра музика и беше въпрос на време да спечелим популярност.
От другата страна – Дразни ли те, че много хора свързват групата ви единствено с факта, че Jason Newsted е свирил там?
Kelly David-Smith – Понякога се дразня, но разбирам, че така стоят нещата. Бих казал на тези хора да прослушат и албумите ни без Jason. Когато той ни напусна заради METALLICA, от техния лагер трябваше да му направят голяма реклама, защото феновете им бяха бесни, че някой ще замени Cliff Burton. Cliff наистина не може да бъде заменен току-така и затова в Jason беше вложена голяма реклама, че той е бил основният двигател във FLOTSAM AND JETSAM. Но той не беше единствения композитор в групата.
От другата страна – Искам да те върна малко в миналото на групата – какво означава израза „Flots till it rots”?
Kelly David-Smith – Ха-ха-ха… Едва ли някой знае… Не мога да се сетя за точното значение, това май някакъв фен от Европа го измисли. Може да означава „Flots to Your Head Falls Off” или нещо друго. Мисля, че е свободно за интерпретации.
От другата страна – Вярно ли е, че името на групата е вдъхновено от „Властелина на Пръстените”?
Kelly David-Smith – Да, Jason написа песен, вдъхновена от „Двете кули” на Толкин по времето, когато още не се казвахме THE DOGZ, а се казвахме DREDLOX. Тогава Eric A.K. не беше в групата и Jason беше вокалист, освен че свиреше на баса. Това беше едно от първите ни 5 парчета.
От другата страна – Кога ще има нов материал от FLOTSAM?
Kelly David-Smith – Ще имаме 29 концертни дати със SEPULTURA в Европа, после в САЩ ще свирим на фестивала “Heaven and Hell”. След това ще запишем парчета за новото EP, ще видим колко песни ще влязат в него. После искам да влезем в ритъма на репетиции и писане на музика. Тогава идва истинската енергия. Казвам го, защото запис като „Ugly Noise“ например, беше основно студиен проект, не се събирахме да свирим всички заедно. Сега искам да свирим като истинска група в едно помещение. Искам истинското олдскуул чувство.
От другата страна – Като спомена „Ugly Noise“, забелязвам някакъв цикъл при вашите албуми – няколко добри ревюта, после няколко лоши, после пак добри…
Kelly David-Smith – Имаше много промени в състава на групата през годините. Troy Gregory дойде за записите на „When the Storm Comes Down“ и си тръгна. После дойде Jason Ward, после пък напуснах аз, преминахме към „Metal Blade Records”, сменихме продуценти… Качеството на албумите ни се влияе от промените в състава и всички проблеми, които имахме, като тези с наркотиците при някои членове на групата. Истината е, че далеч не всички допринасяха еднакво за развитието на FLOTSAM AND JETSAM!