Интервю с Christofer Johnsson (THERION)
THERION са познати на много хора. Еволюирали от обикновена дет метъл банда, те се превръщат в едни от първите музиканти, които комбинират световете на тежката и класическата музика, поставяйки основите на познатите симфоничен и готик метъл. Креативността на маестро Christofer Johnsson не познава граници, позволявайки му непрестанно да открива нови хоризонти. Страстта и желанието да създава не го спират дори когато му се налага да си вземе почивка, заради сериозните проблеми със здравето, с които се сблъска през изминалата 2017 година. Резултат от упоритостта и неподправеният хъс е колосален проект , който е смятан за един от най-амбициозните симфонични метъл издания. “Beloved Antichrist“ разказва една вълнуваща история, вдъхновена от книгата „A Short Tale Of The Antichrist“ на Vladímir Soloviov. Въпросният тричасов опус на THERION е причината да се свържем с Christofer Johnsson, за да чуем какво има да разкаже за тази удивителна творба. Какво точно си казахме, може да прочетете по-долу.
Привет, Christofer! Благодаря ти, че се съгласи да проведем това интервю. Как си днес?
Сравнително добре съм, благодаря. Нещата в лагера на THERION са доста натоварени, тъй като съвсем скоро ще издадем своята рок-опера “Beloved Antichrist“.
Напълно разбираемо. Поздравления за творбата! Лично за мен, албумът е повече от красив. Слушайки го си представям как седя в театъра и се наслаждавам на случващото се пред мен. Нещо, на което трябва да посветя 100% от вниманието си, а не да го оставям за фонова музика.
Благодаря ти за топлите думи. Радвам се, че мислиш така! Това е най-голямото нещо, с което сме се захващали досега… За мен е истинско удоволствие да чуя, че други хора го намират за също толкова ценна творба.
Когато за пръв път чух, че ще издавате опера, помислих, че ще бъде нещо като “The Metal Opera“ на AVANTASIA. Вчера обаче изслушах целия “Beloved Antichrist“ и си промених мнението. Звучи повече като “Jesus Christ Superstar“, отколкото като въпросните албуми на AVANTASIA.
Aлбумът е това, което е. Написан е, за да служи като сценичен саундтрак. Понякога си мисля, че ‘рок-опера’ беше лош избор на думи. Трябваше да го наречем метъл или рок мюзикъл. Както при “Jesus Christ Superstar“, тук също човек може просто да си купиш диска… Когато кажеш “Jesus Christ Superstar“ повечето хора ще се сетят за самото сценично изпълнение.
Имайки предвид колко колосален проект е “Beloved Antichrist“, как протече написването и записването на цялото нещо? След всичките тези години, прекарани в писане на рок и метъл музика, беше ли ти трудно да създадеш оперните части?
Някъде около 2001-2003 г. започнах да пиша обикновена опера. Написах няколко части, но не успях да продължа напред. Мога да напиша основните акценти в операта, но не мога да пиша речитативите. Това са елементите, които по-бързо движат историята напред. Никога не съм бил достатъчно добър в писането на този тип елементи, тъй като ги намирам за скучни. В това играе голяма роля фактът, че умът ми е “повреден“ от рок и метъл музиката. Мисленето ми и начинът на писане на песни винаги ще бъдат повлияни от тежката музика. Имам нужда нещо интересно да се случва постоянно. Така и не успях да завърша обикновената опера. Минавали са години, през които не съм писал и една нота. Някъде през 2012 г. си казах “Защо трябва да пишеш опера? Трябва да докажеш нещо ли? Каква е причината?“ и т.н. Казах си, че нямам какво да доказвам, че може би нямам нужда да пиша опера. Реших да взема написаното, да го пренаредя и да направя хибрид между класическа и рок музика. От там се роди идеята за “Beloved Antichrist“. Запазих идеята с историята и прибавих тежката музика. Нещото, което винаги съм харесвал в операта е това, че комбинираш театралното и музикалното изкуство. През 2013 г. започнахме композирането за “Beloved Antichrist“. Написахме около 4 часа музика, но си казах, че това е твърде дълго. Никога нямаше да проработи така. След това намалихме албума до три часа и половина. Записахме песните и когато дойде моментът да слушаме първия микс, отново си казах “Това е твърде дълго. Повечето хора не биха стояли повече от три часа, за да го слушат“. Затова и в крайна сметка времетраенето на албума е 3 часа. Това изисква доста време и внимание, но наистина исках да издадем това нещо, и то в този му вид. Когато стане време да изпълняваме песните на живо, вероятно ще се наложи да ги съкратим малко. Писането на песните за този албум протече доста различно от начина, по който по принцип процедираме. Обикновено нещата са доста по-прости. Пишем песен и в случай, че я харесаме, отиваме в студиото. Ако записът е добър, издаваме парчето. Този път имаше доста тематики и различни елементи, с които да се съобразим. Например, настроихме китарите в пет различни настройки, за да може да имаме свободни струни във всяка една от настройките. Някои от нещата бяха написани в 3/4, което обикновено е валс. Създаването на рок музика в 3/4, която не звучи като циркова музика е голямо предизвикателство. В крайна сметка, смятам че се справихме добре. Албумът може да се похвали с хубаво качество и голямо разнообразие. Потрудихме се доста за този резултат. На места може да се стори доста бърз на слушателя, но трябва да се има предвид контекста, в който е написан.
Доста подробен разказ. Изглежда, че сте преминали през доста неща, докато постигнете желания краен резултат.
О, идея си нямаш. Цялото нещо беше едно голямо приключение, от което научихме много.
Разкажи ми малко повече за сюжета и обложката на “Beloved Antichrist“. Каква е идеята, която стои зад нея и образът отпред?
Да обясня за обложката ще бъде една идея по-трудно. Името на албума е “Beloved Antichrist“, та на обложката може би трябва да има нещо, свързано с Антихриста. Има толкова много неща в албума, които можеше да използваме, но те не са основни в сюжета. Тоест, трябваше да изберем нещо, което е сред основните елементи в сюжета. В албума се разказва за религиозен човек, който притежава умението да комуникира с Бог. Той вижда себе си като втори месия. Впоследствие губи умението да комуникира с Бог и решава да се самоубие. Хвърля се от един хълм, но бива спасен от Дявола. В замяна на това, Дявола му предлага тъмна сделка, която той приема, превръщайки се в Антихриста. След това написва невиждана досега книга, която засяга теми като политика, философия, религия и т.н. Тази книга променя изцяло живота на човечеството, което води до издигането му до лидер на целия свят. Той е комбинация между политически и религиозен лидер на хората. Превръща се във втори Цезар, в император на човечеството. Свършва доста добра работа като лидер на света, решавайки важни и тежки проблеми като световния мир. Няма глад, болести, замърсяване. Човечеството води доста добър живот под закрилата на Антихриста. На по-късен етап той бива разкрит и това разделя населението на две. Едната част твърди, че той е сина на Дявола и трябва да умре, докато останалите не обръщат внимание на този факт, заради постиженията му в името на човечеството и добрия живот, който то води. Създава се конфликт, последван от световна война, по време на която всички умират. В сюжета съществува една стая, в която той пребивава. Там протичат три различни монолога. Първият се случва, когато той е избран за Цезар на човечеството и той се влюбва. Той не е роден, за да бъде Антихриста. Както споменах по-рано, Дявола му предлага тъмна сделка – да приеме Нечестивия дух и да се превърне в Антихриста. В този пръв монолог той е намерил любовта и обмисля това, в което се е превърнал. От един обикновен, но значим смъртен, той става самия Антихрист. Персонажът, който води втория монолог е съпругата му. Тогава тя открива истинската му същност, но все още иска да му остане вярна. По време на третия монолог тя умира и разбира се, Антихриста е повече от тъжен. Той е и разочарован. Разочарованието и тъгата водят до гняв. Също така, в развитието на сюжета възникват слухове за възстановения храм в Йерусалим. До известна степен обложката изобразява какво се случва с този храм след посещението на Антихриста.
Да поговорим и за лирическата страна на “Beloved Antichrist“. Смяташ ли я за толкова важна, колкото е и самата музика? Използваш ли метода “проба-грешка“, когато стигнеш до момента, в който създаваш и оформяш вокалните мелодии?
Тук не знам дали ще мога да ти дам някакъв точен отговор. Редовно процедираме по различен начин при създаването на дадена песен. Понякога започваме с лирическата част, а друг път започваме с музикалната част. След това измислям някакви небивалици, за да може първоначално да развием музиката и вокалните мелодии. Когато приключим с това, се заемам със същинския текст. Не знам, нямаме някакъв точен подход при писането на текстовете. Считам ги за толкова важни, колкото е и самата музика, но както казах, всеки път процедираме различно. Лично аз предпочитам да работя върху музиката без да имам текст пред себе си, но в същото време някои от другите членове на групата предпочитат да имат текст пред себе си. Всичко зависи от това как върви работата по песента и кой начин на работа се вписва по-добре в текущата ситуация.
Четох, че си черпил вдъхновение от “A Short Tale of the Antichrist“ на Vladimir Soloviev. Беше ли ти трудно да промениш самата концепция, за да може “Beloved Antichrist“ да се превърне в това, което е?
Избрах тази история за главна тематика на “Beloved Antichrist“, защото сметнах, че най-добре се вписва в идеите, които имах. Бяхме решили нашата история да бъде изцяло базирана на тази от книгата. От една страна, началото на “A Short Tale of the Antichrist“ е доста интересно, но от друга е голяма каша. А и не съответства на времената, в които живеем. Затова реших да го пренапиша. С времето осъзнахме, че голяма част от нещата в книгата няма да изглеждат добре като театрални изпълнения. А и в книгата нямаше женски персонажи… Не се и учудвам, де. В крайна сметка, “A Short Tale of the Antichrist“ е написана от консервативен руснак, който е живял през 19 век. Тогава на жените се е гледало като на просто домакини. Те не са били герои в книгите. Както казах, книгата не съответства на времената, в които живеем. Трябваше да измислим и вкараме в историята няколко женски персонажа. Първа се появи жената на Антихриста, за която разказах по-рано. Също така, в книгата един от враговете на Антихриста е мъж, чието име е Elder John. Той изиграва малка, но доста важна роля в развитието на историята. Реших да разширя ролята му и да го направя жена. Идеята ми беше да се превърне в нещо като Орлеанската дева Жана д’Арк. И за да бъдат по-сложни нещата, в “Beloved Antichrist“ тя е сестрата на съпругата на Антихриста. Не харесвам и края на книгата, защото е странен и доста внезапен. Четеш книгата, вълнуваш се и изведнъж всичко свършва. Сякаш на Vladimir Soloviev са му оставали няколко реда, защото хартията привършва. Нещо напълно нередно за опера от какъвто и да е вид. Решихме, че историята заслужава много по-добър откъм сюжет край. Тук се натъкнахме на малък проблем. Щеше да има недоволни, независимо дали оставим Антихриста да спечели или загуби. Затова накрая реших, че всички трябва да умрат. В крайна сметка, променихме доста неща, но други оставихме идентични като тези в книгата.
THERION е група, която съществува от доста време. Чувстваш ли някаква отговорност, знаейки, че чрез своята музика, ти си способен да окажеш някакво влияние върху света, в който живеем?
Отговорност… По-скоро не. Не смятам, че музиката трябва да носи някакво послание. Тя трябва да бъде чисто и просто забавление. Когато обърна внимание на собствените си вкусове, забелязвам, че голяма част от изпълнителите, които са слушам, са чист рокендрол. Като се замислиш, метъл бандите от 80-те имат страхотна музиката, но текстовете са толкова… глупави, хаха. Но на кого му пука? Въпреки това, старите кучета са направили страшно много за тежката музика. Ако не са били те, вероятно в момента нямаше да водим този разговор, защото THERION можеше да не съществуват. В крайна сметка, както казах, музиката трябва да бъде средство за забавление.
Какво е мнението ти относно използването на технология по време на концерт. Това, което искам да кажа е, че в днешно време доста артисти използват лаптопи и други помощни средства на сцената, за да постигнат желания звук. Какво мислиш за това?
От една страна ги разбирам, но от друга съм доста олдскуул. Смятам, че всеки музикант трябва да може да изсвири на живо това, което е създал. Някои големи банди, без да споменавам имена, звучат сякаш свирят на плейбек. Имат предварително записани барабани, бас, китара и т.н. Дори и вокали… Почти никой не забелязва тези неща, но хората с по-изтънчено ухо няма как да не чуят и осъзнаят какво всъщност се случва. Кого лъжат по този начин? Какво си казват след като слязат от сцената? “Браво, компютър. Свърши страхотна работа!“, хаха. От друга страна, ние с THERION също сме зависими от технологията. Песните ни съдържат оркестрации, които, за съжаление, нямаме възможност да възпроизведем по време на концертните си изяви. Опитахме да изнесем няколко концерта с клавири, които да ги заместват, но не се получава толкова добре. Когато започнахме, лаптопите все още не бяха навлезли в индустрията и за оркестрациите използвахме едни машини, но спряхме да ги използваме още през 1998 г. Разбира се, в някои песни имаме китарни хармонии, в които се чуват повече от две китари. В такива моменти си казвам “Майната му, на живо не трябва да звучи точно както е и в албума“. Затова преправям някои песни, за да могат да бъдат изсвирени на живо. За нас, рокендрол подходът по време на концертите се изразява и в умението да можеш да изсвириш песните ни. Това те прави по-добра банда. Както казах, единственото, от което не можем да избягаме, са оркестрациите.
Представи си, че освен бидейки част от THERION, ти си и учител по музика. Ако имаше възможността да проведеш курс, засягащ определена тема от музиката, коя би била тя и защо?
Неведнъж съм разсъждавал върху този въпрос. До известна степен съм раздвоен, защото аз самия съм самоук музикант. Не съм посещавал учител, за да взимам уроци по музика. Когато бях едва 9 г. за кратък период от време ходих на уроци по барабани, но това приключи сравнително бързо, защото нямаше как да имам барабани у дома, заради шума, който създават. От една страна, би било доста хубаво да преподавам музикална теория, но от друга страна, забелязвам, че масово се посещават уроци по китара. Хората се опитват да подражават на учителите си, да копират своите идоли. Ако преподавах музика, бих учил хората да мислят самостоятелно, да създават музика, която идва от самите тях. Харесвам музика, която се повява по естествен и искрен начин.
Музиката не е като някои занаяти, като например дърводелството, в които някой ти казва какво и как трябва да направиш, за да издялкаш и оформиш правилната форма. Вземи за пример “Into The Pandemonium“ на CELTIC FROST. Албумът не се продаде добре, но последвалите събития са много по-значими от продажбите. Тази банда е вдъхновила не само THERION, а и групи като PARADISE LOST, THE GATHERING, MOONSPELL, TIAMAT и много други. Това сме групи, които променихме нашето поколение. Групи, които оформихме готик метъла. Представи си, че Tom G. Warrior не беше създал този албум, защото е решил да послуша кой какво му казва, вместо да мисли със собствената си глава. Той ме вдъхнови и ме накара да помисля “Хей, ти също можеш да създаваш такава музика“. Много по-добре е да запазиш своята индивидуалност, да мислиш със собствената си глава, запазвайки страстта, която гори в теб, вместо да следваш нечии установени формули. Когато създава музика, човек трябва да слуша само и единствено ума и сърцето си. Нищо друго, никой друг. Човек трябва да бъде искрен.
Миналата година по това време разбрахме, че имаш сериозни проблеми със здравето. За щастие, по-късно през годината и след редица терапии, хирургическата намеса ти се размина. Как се чувстваш сега?
Благодаря за заинтересоваността. Концертът на THERION в рамките на 70000 Tons of Metal през 2017 г. беше доста болезнено изживяване за мен. За щастие, фестивалните ни участия през лятото протекоха значително по-добре. В края на участията изпитвах известна болка, но нямаше как да се размина без нея. В крайна сметка, след дългите месеци и безкрайните физиотерапевтични процедури, се чувствам добре. Няма как да се възстановя на 100%, но докато ежедневието ми тече, аз се чувствам добре през 90% от времето, а това е повече от страхотно. Не трябва да вдигам тежки неща, а и ще се наложи да свикна с факта, че повече няма да мога да куфея. А да не говорим за досадните упражнения, които трябва да правя редовно, хаха. Пък и както ти спомена, избегнах хирургическата намеса, което е супер. Важното е, че отново мога да свиря на китара и да създавам музиката, която искам.
Съвсем скоро с THERION ще посетите България за трети път. Какво можем да очакваме по отношение на сетлиста?
В момента не разполагаме с нужните ресурси, за да представим целия “Beloved Antichrist“. Това ще се случи в края на тази година, защото имаме нужда от време, в което да съберем нужните ресурси да направим това. Това, което ще направим сега е обикновено THERION-ско турне. Ще изсвирим няколко нови песни, някои стари. Обикновена ситуация, в която си издал нов албум. Ще изпълним рокендрол версията на новите песни, които възнамеряваме да изпълним. А и в крайна сметка, не всеки иска да чуе и гледа рок-опера. Измина доста време от последния ни обикновен студиен албум, който издадохме през 2010 г. Това са цели 8 години… Затова смятам, че ако веднага прибегнем до рок-операта, няма да задоволим всеки. Поради тази причина първо ще изпълним рокендрол версията, за да може всеки да получи това, което иска. След това, както казах, театралната версия на рок-операта ще види бял свят в края на тази година.
А как според теб би протекло въпросното представяне на “Beloved Antichrist“? Имайки предвид колко масивна е самата творба и това, че изисква много повече от обикновения албум?
Това не е поредният ни нов албум, обгърнат с хубава концепция. Както говорихме по-рано, това ще бъде нашата версия на “Jesus Christ Superstar“. Ако някой иска да слуша изданието на диск или в Spotify, то ще бъде сякаш си е пуснал филм, който просто слуша. В книжката с текстовете, която върви в комплект с диска, всеки ще може да намери кратко описание на песните, за да добиете представа как би могло да изглежда цялото нещо. В крайна сметка, творбата е написана, за да бъде изпълнявана на живо. В най-лошия случай ще направим няколко концерта, за да изпълним цялото нещо. Аз обаче се надявам, че ще успеем да продадем рок-операта на различни продукции, за да може самият проект да се разрасне като нещо отделно. Идеята ми е в един бъдещ момент тя да бъде изпълнявана от различни хора, в различни краища на света. Разбира се, стига те да имат възможността да го осъществят както творбата заслужава. Подобаващо и качествено.
Благодаря ти за отделеното време, Christofer. Желая ти спокойна вечер. Ще се видим в София!
Благодаря ти за ясно проявения интерес към “Beloved Antichrist“. С нетърпение чакам идването ни в София. Ще се видим тогава. Желая ти всичко най-добро и до скоро!