Vivaldi Metal Project – интервю с Живко Коев, Катерина Симеонова и Димитър Белчев – Част I
В последните месеци Vivaldi Metal Project набира все повече известност не само поради самата идея за метъл опера по Вивалди, но и заради факта, че невероятния продуцент Maestro Mistheria (Италия) успя да събере и да обедини зад една обща идея едни от най-талантивите и способни музиканти на планетата, като:
Rick Wakeman (YES), Mark Boals (Y. Malmsteen), Rob Rock (Impellitteri), Edu Falaschi (Angra/Almah), Ruud Jolie (Within Temptation), Rolf Pilve (Stratovarius), Michael Lepond (SymphonyX), John Macaluso (ARK/TNT), Mark Cross (Scorpions/Firewind), Dirk Verbeuren (Soilwork), Chris Caffery (Savatage), Fabio Lione (Rhapsody of Fire/Angra), Dani Loeble (Helloween), Victor Smolski (Rage/Almanac), Marco Sfogli (J. LaBrie), Mark Wood (Trans-Siberian Orchestra), Andreas Passmark (Royal Hunt), Steve Di Giorgio (Testament), Anna Portalupi (Tarja), Atma Anur (T. MacAlpine/G. Howe), Tommy Denander (Radioactive/Toto), като трябва да спомена, че е общият брой музиканти ангажирани в този проект надминава 70 и всеки от тях заслужава специално внимание сам по себе си.
Съвсем естествено е, че в проект създаден от виртуози и таланти, има доста богато българско участие и това са:
Живко Коев – композитор, аранжьор във Vivaldi Metal Project (Allegorist, Pagliacci)
Катерина Симеонова – вокал във Vivaldi Metal Project (Allegorist, Pagliacci)
Димитър Белчев – вокал във Vivaldi Metal Project (ViolentorY, Pagliacci)
Цена Керчева – вокал във Vivaldi Metal Project
Мария Диез – вокал във Vivaldi Metal Project (Rampart)
Александра Зернер – китаристка във Vivaldi Metal Project
В проекта също така участва академичен хор “Angel Manolov” (Bulgaria) с диригент Дарена Попова.
С удоволствие ви представям трима от участниците, изключително талантливите Катя, Живко и Митко да разкажат за оргомния проект, от който са част и също да споделят някои бъдещи проекти и изненади. Както обикновено, разговора с тях беше изклщчително интересен и забавен, да не говорим, че всеки път научавам нови неща за процеса на създаване на качествена музика, а и някои тайни и изненади за нашата чудесна публика.
Интервюто ще бъде публикувано в две части. Тук можете да прочетете част първа.
Здравейте, радвам се да поговорим отново. Vivaldi Metal Project е вече известен на нашата аудитория, но бихте ли разказали с няколко думи какво представлява – участници, организация. В проекта участват и други българи – Цена Керчева и Мария Диез от Рампарт (след провеждането на това интервю бе обявено и участието на българската китаристка Александра Зернер). Как се свързахте с Mistheria и как стана факт вашето участие в този огромен проект?
Живко: Проектът се организира от двама италианци, Maestro Mistheria и Алберто Ригони. Другите български участници в проекта са академичен хор „Ангел Манолов“, както и Цена Керчева и Мария Диез, с които ние се познаваме задочно. Аз научих за проекта от някой от българските сайтове за метъл новини. Имаше новина, че Мария Диез ще участва в проекта и реших да проверя, защото ми прозвуча интересно и като отидох на страницата на Vivaldi Metal Project видях, че има обява за конкурс за аранжори и много се заинтересувах да участвам в този конкурс. Оставаше много малко време до крайния срок и направих каквото мога, за да направя аранжимент по частта, която беше „Пролет“ част 2.
Изискванията бяха да бъде много епично, мащабно, с много метъл и хорове, а всъщност тази част на „Пролет“е много далеч от епичност или мащабност и се мъчих доста да го направя така. Там много помогна Митака (Димитър Белчев, б.а.), който точно когато търсех да запиша някакви демо вокали в аранжимента, беше в София, у нас. Аз нямах намерение да го тормозя да записва демо вокали, което е далеч от неговата класа, обаче той ми каза, че много му се записва нещо. Казах му, че имам само едно демо за един проект и той много се изкефи, и така записахме вокалите. Моят аранжимент спечели конкурса, като няколко дни по-късно Mistheria ми писа с въпроса „Кой е този певец, който участва в това демо?“ и аз му обясних, че е Димитър Белчев, кой е, коя е неговата група (ViolentorY) и той ми каза „Говори с него, много искаме да участва“. По-късно ми е разказвал с повече подробности колко супер много били впечатлени с Алберто от това пеене. Той пратил аранжимента на Алберто и той му казал, „Абе, остави аранжимента, слушай ти вокалиста, трябва да го намериш този човек“ и така и Митака беше извикан. После имаше втори конкурс, за който аз питах мога ли да участвам пак и ми отговориха – може – и аз пак го спечелих. Тогава Митака го нямаше и Катето (Катерина Симеонова от Pagliacci б.а.) ми изпя демото. И тогава Mistheria ми писа: „Кой пее тези вокали? Ами пиши й да участва.” И след това имаше и трети конкурс и аз пак питах дали може пак да участвам и той ми отговори „Не може повече да участваш, имаме две части още за аранжиране, направо си избери едната и няма да я пускаме на конкурс, ти ще я направиш, защото ако пак направим конкурс – ти ще го спечелиш.“
Основна фигура в този проект е италианецът Джузепе Ямпиери, виртуозен пианист, органист и кейбордист, известен под името Maestro Mistheria. Вие се срещнахте с него на българска земя по време на записите с българския академичен хор „Ангел Манолов”. Какви са вашите впечатления от процеса на работа на Maestro Mistheria?
Живко: Мога да споделя впечатления от Mistheria и от Roberto Scarpa Meylougan, тонрежисьор и органист, който работи работи към Universal. Mistheria много държеше точно той да запише хора и съм много впечатлен от тяхната професионална класа. Работил съм с много различни музиканти, но наистина бях впечатлен от тях, от начина, по който работят, как направиха чудеса с няколко стола и възглавници и направиха залата максимално добре звучаща… И двамата имат изключителен музикален слух и изобщо е удоволствие да се работи с такива професионалисти, същото важи и за Дарена Попова, диригента на хор „Ангел Манолов“, също изключителен професионалист на световно ниво.
Катя: Аз искам да кажа, че персонално не присъствах на записите, но имах възможността да прекарам един ден и вечерите заедно с Maestro Mistheria и Roberto и мога да кажа, че са изключително земни хора, много сърдечни и приятелски настроени, с чувство за хумор, без грандомания или претенция, просто като влязат в работен процес, гледат да си изработят нещата максимално хубаво, но няма величаене, просто си работят тихо и скромно и накрая имат страхотни резултати. На мен ми допадна, че ни приемат като колеги, въпреки че имат много по-големи постижения
Живко: Само това искам да спомена, че едно от нещата, които най-много ми харесват в характера на Mistheria е, че той е супер надъхан, ентусиазиран и вдъхновен в това, което прави. Например като чу записа от репетицията на хора, който направих преди да дойдат за записите, той изпадна в екстаз… И за всяко нещо е така – супер надъхан и затова толкова приятно се работи с него, защото всеки иска да работи с човек, който прави нещата с вдъхновение и желание. По същия начин се работи и с Митака.
Ще ни разкажете ли случка, нещо интересно от този ден?
Живко: Първата интересна случка е първия ден преди записите. Когато те пристигнаха, ги заведохме на заведение и Mistheria си поръча една чешка бира, с която се напи. В смисъл, че успяхме още първия час да напием Mistheria 🙂 Накрая се оказа, че бирата е била 10,5% , което е доста повече от стандартната бира. Той беше уморен, целия ден беше карал и каза – тази бира е много силна, а ние му се смеехме, че се е напил от една бира… Та така, успяхме да го напием още когато пристигна и даже не ѝ помня името на тази бира, но завършваше нещо на „…атор“ и той я нарече бира „Терминатор“. И до ден днешен, като стане дума, се уговаряме, че като е готов албумът, ще се съберем да пием бира „Терминатор“.
Музикантите, които участват в този проект, са наистина огромни имена като Rick Wakeman (YES), Michael Lepond (Symphony X), Chris Caffery (Trans-Siberian Orchestra/Savatage), Fabio Lione (Rhapsody of Fire/Angra), Rob Rock (Impellitteri), Dani Loeble (Helloween) и разбира се, самия маестро Mistheria. Има ли такива от тях, които считате, че са повлияли на вашето развитие и с кои бихте искали да продължите по други проекти?
Митко: Първо, аз изключително много харесвам Fabio Lione като певец и го слушам може би от 2001 – 2002 година и винаги много съм се възхищавал на Rhapsody. И Rhapsody много ме вдъхновиха и сега, след цялата тази върволица от събития, като се оказа, че сме в един проект с него, се накефих много. И разбира се, Mark Boals, даже на първо място, когато прочетох, че Mark Boals, човекът, който има албуми с Yngwie Malmsteen,и чийто глас изключително много ме е впечатлил още от първата песен, участва в същия проект, тогава направо останах без думи. Направо не мога да повярвам, че ще се намираме на един диск заедно. Другото интересно е, че ако пропуснем имената на по-известните изпълнители, има много млади изпълнители, които не са толкова известни, както и аз самият, и в същото време са много добри музиканти. Покрай техните демо записи и други презентационни материали на сайта на Vivaldi Metal Project, чух страхотни музиканти и по-конкретно певци, които наистина много ми харесват. Другото впечатляващо е, че групите от които участват музиканти са наистина любимите ми групи. Има музиканти и от Kamelot, от Symphony X, това е страхотно. Живко много се кефи на Rick Wakeman.
Живко: Да, едното от имената, и изобщо,YES са една от най-старите, най-класическите прог рок банди, които на мен са ми любими. Аз много се зарадвах, когато видях Chris Caffery от Savatage, които адски много съм слушал в ученическите си години. Освен това Chris Caffery изсвири солото в едната от песните с мой аранжимент (в която също така пее Митака) и направи супер яко соло. И въобще много от групите са ни повлияли по някакъв начин.
Митко и Катя, вие вече записахте вашите песни в поекта. Ако не е тайна, в кои сезони участвате, знаете ли кои са другите музиканти включени в тези части? Имаше ли предизвикателства и какви бяха те?
Живко: Митака пее във втората част на Пролет и има участие в една от авторските песни на Mistheria. Има една песен в началото и една в края като intro и outro, които са авторски. Митко участва в outro-то, а Катето пее в третата част на Зима, последната песен преди outro-то.
Катя: Като цяло аз съм много доволна, защото това е песента, за която правих демо и Mistheria много беше харесал как я изпълнявам и си ме оставиха на нея – просто ми дадоха текст. Освен мен, в тази песен участват Wade Black и Цена Керчева. На мен много ми хареса как се получават вокалите, но ще е голямо предизвикателство като микс – много различни гласове, но мисля, че комбинацията е добра.
Предизвикателството беше, че аз вече имах запис на вокалите на Wade и трябваше да внимавам да не излезе нещо прекалено контрастно, но се надявам да се е получило.
Митко: В началото, когато правихме демо вокалите за пролет, всичко беше много лесно и приятно, а вече предизвикателството беше след като дойде текста, защото самата партия е доста висока – просто самата песен си е предизвикателство за мен.
Живко: Аз бих казал, че Митака създаде предизвикателство за другия вокалист, Csaba Zvekan (Exorcism). Mistheria му е пратил вокалите с демото, което записахме с Митака, и той казал: „Ама какво да пея тука, този Димитър е изпял вече всичко толкова яко.“ и Mistheria му казал – сега ще крещиш и пееш и ти, за да го направим супер яко и той така и направи, стана супер яко.
Maestro Mistheria е поверил аранжимента на доста ограничен брой композитори и Живко, ти си един от тях. Ти не за първи път работиш по симфонични метъл проекти. По какъв начин този е по-различен? Кои части в проекта са записани по твой аранжимент?
Митко: Дават му много пари 😀
Живко: И преди сме правили неща, много повлияни от класиката, като Allegorist , но тук има продуцент – Mistheria, който казва кое как да звучи. Друг път не съм работил така – с някой, който казва как трябва да стане и трябва да спазваш нечии чужди изисквания. Песните не биха звучали по този начин, ако аз го бях писал сам и това мисля, че беше предизвикателството за мен.
В тази връзка, знаеше ли предварително кои музиканти ще участват в частите с твой аранжимент? Повлия ли се при композирането от техните умения и способности?
Живко: За жалост – не. Всъщност, когато работя с някой, винаги искам да се съобразя с техните способности, да се възползвам от силните им страни, но тук това е работа на продуцента, Mistheria. Той е човекът, който избира правилните музиканти за съответната част и върши много добра работа по това. Единствено хоровите партии са аранжирани съобразно с обхвата на всеки от гласовете, който е различен за всеки хор – в зависимост от певците, с които разполага хорът – и тук невероятна работа свърши Дарена Попова – диригентът на хора. Пак искам да кажа: страхотен професионалист, страхотен хор, италианците бяха изключително впечатлени от хора. Самият факт, че дойдоха до България, за да работят точно с този хор, говори много.
Очаквайте скоро втора част на интервюто с нова информация за Vivaldi Metal Project и някои много интерсни новини за останалите си проекти, които моите очарователни събеседници споделиха за нас.
For EN see page 2