Блек метълът е жанр, който с времето поляризира мненията, но остава все така предизвикателен, привлекателен и интригуващ. Всеки от нас би приложил собствена трактовка на това дали стилът еволюира или деволюира. Важното е, че все още го има и ни носи колкото различни, толкова и всеобхватни, привлекателни и интригуващи албуми.

В последните двадесет години на сцената пристъпиха творци, които всячески се опитват да придадат на жанра все повече богатство отвъд чисто инструменталния аспект. И докато легендарните герои от 90-те години избраха да преустановят работата си, или да поемат по съвсем различни пътеки, то сега идва времето на преден план да пристъпят нови имена, със също толкова ясно дефинирана концепция и музикални аргументи.

Германската сцена продължава да разгръща все повече и повече потенциал, конкретно в блек метъл стилистиката – тенденция, проявяваща се вече от доста дълго време, без значение на кое от разклоненията в блек метъла бихте се спрели. Fyrnask са група, основана като едноличен проект през 2008-ма година от мултинстументалиста, скрит зад псевдонима Fyrnd. Още с появата на първото демо, посоката на проекта е ярко дефинирана – солидна блек метъл основа, подплатена с обилна доза експерименталност и атмосферичност.

Пет години след появата на третия си албум „Fórn”, Fyrnask отново изплуват на повърхността с ново издание – „VII – Kenoma”. Албумът е концептуална творба, базирана на текстове от XIII-ти век, написани от мистика Fariduddin Attar и събрани в сборника Muṣībat-Nāma. „VII – Kenoma” е близо 60-минутно музикално пътешествие, обагрено в екстремни краски, но допълнено от превъзходни ритуални ембиънт и дроун забежки, които затварят кръга, оформен от идеята музика и артистична концепция да бъдат едно неразрушимо цяло. Което прави албума своеобразен шедьовър.

Нещото, което винаги съм харесвал в творчеството на (вече) квинтета от Вестфалия е, че с течение на годините и с излизането на всеки албум са намирали перфектен баланс в това, да бъдат верни на своите екстремни корени, но да експериментират максимално, без това да оставя какъвто и да е негативен ефект в музиката. Някои от изданията са били по-агресивни, други – по-експериментални, но винаги интересни. И ако целта на музикантите е била да затворят цикъла и да постигнат съвършенство във внушението си, то с настоящото издание са се справили меко казано великолепно.

Албумът е съставен от шест песни, които сформират цялостната звукова картина, наречена „VII – Kenoma”. Казвам „звукова картина” целенасочено – Fyrnask е от групите, за които техническата, инструменталната част е просто изразно средство, в оформянето на внушението. Настоящата творба е абсолютно доказателство за това.

Първоначалното впечатление за парчетата е, че са структурирани така, че извадени от контекста и отделени едно от друго, вероятно биха нарушили интегритета на творбата. Това със сигурност не е нещо ново при германците, особено ако сте запознати в детайли с творчеството им. Затова и препоръчително е да не избирате отделен фрагмент от албума, а да се насладите на неговата убедителност от първата до последната секунда.

Музикално, всички типични за Fyrnask елементи, превърнали се в своеобразна запазена марка на проекта са тук – блек метъл корените, подплатената атмосферичност, граничещите с лудост вокали, дроун / трайбъл / ембиънт нотките, акустиките. Всичко това обаче е изковано в перфектен баланс – препускащият агресивен водовъртеж от рифове прелива в ритуални, трансови мелодии, които от своя страна се разгръщат в пълен мащаб, подплатени от призрачни, хипнотизиращи напеви и солидна основа добавени експериментални мотиви, които да подсилят езотеричната нотка в музиката. От началните секунди на вихрената откриваща песен „Hraevathefr”, до последните мигове на контрастиращата деликатност в заключителния химн „Blotgudh” (ах, тези меки и докосващи цигуки и красиви напеви!), Fyrnask демонстрират изключително висока артистична класа и най-вече композиционна категоричност и самобитност. Фактори, които със сигурност бетонират петимата музиканти сред настоящите лидери на атмосферчния блек метъл.

„VII – Kenoma“ излиза на 30-ти април чрез Ván Records.

10/10