„Шведите пък просто правеха всичко с мощен звук. Тези луди викинги!“

David Ingram в интервю за Metal Hangar 18.

Общо взето е така, както го казва и Ingram, а и не само той. По-долу има видео от канала в YouTube на Ola Englund, китарист на Feared, Scarpoint, The Haunted, който демонстрира „техническата“ основа на специфичния шведски звук, а именно дисторшън BOSS – MT-2, чиито основни честоти и изкривяване на звука са усилени максимално.

 

Част 2. СТОКХОЛМ – ВОДЕЩИ ИМЕНА

nihilistЕдна от водещите групи, допринесла страшно много за формиране на грубия и първичен звук на шведския дет метъл са Nihilist . Групата е формирана през 1987 г. в Стокхолм под името Brainwarp, което после се променя на Nihilist и продължава под това име до 1989 г. За краткото си съществуване Nihilist  са група са огромно влияние. Първоначално повлияни от хард-кор групите от 80-те, в последствие се повлияват от банди като Death и Kreator и смесицата от тези влияния ще даде собствения звук на групата. През 1988 г. издават демото Premature Autopsy, стилът на което силно напомня на ранните Kreator и Sodom. Демото е записано в състав: Leif „Leffe“ Cuzner, който по това време е басист и по-късно поема едната китара. Именно за него се твърди, че пръв е започнал да използва подобния на „моторен трион“ китарен звук, споменат в началото, приложен в последствие и от Uffe Cederlund (Entombed), а от там влязъл и в Sunlight Studios, за да се появи като запазен знак в редица албуми на шведски дет групи; зад китарата е Alex Hellid, като на втората китара е Ulf „Uffe“ Cederlund, пак бивш член на Morbid, а зад барабаните е друга важна фигура за шведската сцена – Nicke Andersson(който извън метъл сцената в последствие става известен като вокалист и китарист на The Hellacopters).  Демото получава веднага изключително добри отзиви. Рифът на „Supposed To Rot“ и жужащият китарен звук на „Sentenced To Death“, чрез който те скоро ще бъдат идентифицирани, са написани от хлапета, чиято средна  възраст е около 16г. Следват нови членове на борда. Вокалистът Mattias „Buffla“е заменен през 1988 г. с барабаниста на Morbid L-G Petrov, а басът в групата през същата година поема викингът Johnny Hedlund. Съставът е оптимизиран и следва нов запис, още по-груб и брутален и даващ заявка за бъдещето лице на бандата. След редица концерти Nihilist влизат в Sunlight Studios в Стокхолм през есента на 1988 г. и записват три нови парчета, с тогава никому неизвестния продуцент Tomas Skogsberg. През 1989 г. пускат демото Only Shreds Remain. То представлява крачка напред в развитието на групата и както казахме по-горе, вече е с оформен облик, автентичен звук и заявка за силно развиваща се бруталност. Демото се приема в ъндърграунда като шедьовър и прави Швеция значимо място на световната дет метъл карта, защото до този момент няма дет група с устойчиво място на сцената. Групата обаче тепърва трябва да оцелее след персонални промени. Непосредствено след записването на Only Shreds Remain е принуден да ги напусне китариста им Leif „Leffe“ Cuzner, който заедно със семейството си се премества да живее в Канада. За щастие китаристът от първото демо Uffe Cederlund е в състояние да го замести, понеже Morbid са се разделили с Per Ohlin, който скоро след това ще тръгне към Норвегия, за да се присъедини към Mayhem.  Всъщност Uffe се опитва да събере своя собствена група под името Infuration, но когато получава предложението на Nihilist, зарязва тия си намерения и става втори китарист на бандата. В новия състав групата продължава да привлича внимание и развива активна концертна дейност. В този период те се обръщат към Jon “Metalion” Kristiansen от Slayer Magazine, за да ги включи в ЕР, компилация заедно с три британски групи – Carcass, Bolt Thrower и  Paradise Lost. Това е трябвало да бъде и първото издание на основания от Kristiansen лейбъл Head Not Found. Групата веднага записва парче за този релийз със заглавие “Morbid Devourment”.  Изданието се проваля и Kristiansen се опитва да включи песента в друга компилация –   Brutal Jaevla Död (Brutal Fucking Death), което също не се осъществява и парчето остава да чака бял свят.  “Morbid Devourment” е и последният запис с Leif зад китарата. На негово място идва в последствие останал като китарист на Entombed Alex Hellid, с когото записват последния си демо Drowned. След записа се поражда конфликт между басиста Johnny Hedlund и останалите членове на групата, който се задълбочава и вместо да го изгонят, те разрешават проблема радикално – групата прекратява съществуване на 30.08.1989г. и няколко дни по-късно се реформират като Entombed .

Първа част

Трета част