frostmooneclipseband-2На 9 и 10 октомври София за първи път ще стане арена на фестивала „Autumn Souls Of Sofia“, в който са събрани 16 екстремни банди от България и чужбина. Втория ден ще затвори италианската блек метъл дружина FROSTMOON ECLIPSE. За това и благодарение на организаторите, се свързахме с вокалиста на бандата Lorenzo Sassi.

Интервюто с Lorenzo Sassi (FROSTMOON ECLIPSE) е излъчено в „От другата страна” по радио Варна на 5.10.2015 година.

От другата страна – Привет, Lorenzo. В началото представи FROSTMOON ECLIPSE.

Lorenzo Sassi – FROSTMOON ECLIPSE е блек метъл банда от Италия. Една от най-старите. Активни сме от 1995. Кариерата на групата започва в края на 90-те, с реализирането на два демо записа. Само китаристът ни е останал от тези времена. Той е бил и единственият член в бандата, като е привиквал други музиканти, за да свирят с него. Иначе съставът е окомплектован някъде през 2000 година и от тогава записваме албуми, правим концерти и не сме спирали вече 15 години. Което означава, че зад гърба си имаме достатъчно история. Издали сме пет албума, като шестият ще излезе след месец или два. Това е основното. В момента промотираме материала, един от първите концерти в подкрепа на новия ни диск ще бъде на фестивала „Autumn Souls Of Sofia“ в София.

От другата страна – Защо блек метъл, като се има предвид, че известните италиански банди са от други стилове?

Lorenzo Sassi – Определено харесваме RHAPSODY и може би, и LACUNA COIL. Ние обаче избрахме блек метъла, защото това е единствената музика, която ни пасва на идеите, живота, средата и т.н. Това е единственият стил, който може да отрази гледната ни точка. С него изразяваме чувствата ни. Не обичаме да говорим за религията. Музиката ни е насочена към нас самите, към негативните аспекти от съществуането. Няма как да получим желания резултат, ако не създаваме блек метъл, защото той е един от малкото музикални стилове, който ни дава възможност да се изразим.

От другата страна – Скоро ще изкарате нов албум „The Greatest Loss“…

Lorenzo Sassi – Ще излезе съвсем скоро. Издаваме го три години след предишния ни диск „The End Stands Silent“ от 2011. Изкараха го „Osmose Productions“. Новият албум ще излезе под шапката на немския лейбъл „Black Blood Records“. Дължината му е 45 минути и е яка комбинация от това, което е представлявала групата и това, което е бандата в момента. В него сме вкарали много олдскуул влияния, както и акустичен рок, който винаги сме харесвали и винаги сме използвали в музиката ни. В миналото дори издадохме изцяло акустичен албум „Dead and Forever Gone“. Може да е клише, но новият ни диск „The Greatest Loss“ е един от любимите ми, да не кажа и любимият ми, защото в него можеш да забележиш музикалното ни развитие. Всичко, което представлява FROSTMOON ECLIPSE е в него. Нямам търпение да излезе.

От другата страна – Коя е най-голямата загуба?

Lorenzo Sassi – Откъсване от това, което наричаме реалност. Загубата на перспективите, които си имал като дете или тийнейджър. В албума става дума за загубата в нейната цялост – може да е приятелство или връзката ти със света отвън. Когато осъзнаеш, че всичко върви към неизбежния си край и нищо не може да бъде направено. Подобни пътища те карат единствено да смяташ, че ден след ден губиш по нещо. Нищо не е в повече, но и нищо не остава. Албумът е за моментите, в които осъзнаваш, че копнежите и надеждите никога няма да се сбъднат.

От другата страна – А при теб има ли някаква подобна загуба, нещо за което да съжаляваш?

Lorenzo Sassi – При мен нещата са малко по-различни. Тези текстове не съм ги писал аз. А и не мога да напиша нещо подобно, защото винаги съм бил личност без особени илюзии. Когато се огледам наоколо, когато се загледам в обществото, виждам всички тези хора – колеги, приятели, семейството, всички тези хора винаги и по всяко време таят надежди. Подобна илюзия ти помага да осъзнаеш, че очакванията в повечето случаи не се сбъдват. Самият аз не мога да говоря за големи загуби, определено в живота ми е имало лоши моменти, но тук става дума за другите хора. Не толкова за отделната личност, колкото за обществото като цяло.

От другата страна – Интересното за FROSTMOON ECLIPSE е, че не използвате прякори, което не е толкова обичайно за блек метъл група…

Lorenzo Sassi – Това е така, защото сме блек метъл група, която не робува на каноните на стила. Това е и една от причините винаги да си бъдем в ъндърграунда. Модата и теченията никога не са ни пасвали. Никога не сме ползвали корпс пейнт, нямаме прякори, не говорим за религията, не използваме шипове, когато сме на сцената. Не ни пука са блек метъл имиджа. Ние сме концентрирани върху музиката, това обичаме и харесваме да правим. Пука ни единствено за музиката. За това и сме доста странна блек метъл банда.

От другата страна – Като музиканти обаче имате доста интересна история – барабанистът Ви Gionata е свирил и свири със страшно много групи, басистът ви е част от живите изпълнения на VALKYRIA… И все пак твърдиш, че сте си в ъндърграунда…

Lorenzo Sassi – Не мога да говоря от името на другите в групата, но в общи линии всички сме много различни. Обаче подходът ни към музикалните ни проекти е еднакъв. Останалите имат необходимост да се изразят артистично и в друга светлина. Заради това барабанистът ни Gionata свири в много групи, в различни стилове. Точно в момента е с ACHERONTAS, добре известна банда от Гърция. Също така е свирил и за французите GLORIOR BELLI, както и басистът ни между впрочем. Търсенето на нови хоризонти се отнася и за китариста ни, който има акустичен солов проект STROSZEK. При него всичко започна след както записахме акустичния албум „Dead and Forever Gone“. Почувства, че трябва да продължи в тази посока и за това създаде STROSZEK, но това не засяга по никакъв начин FROSTMOON ECLIPSE. FROSTMOON ECLIPSE винаги са били това, което са и днес, преди останалите да започнат със страничните си авантюри. За това и винаги сме верни на себе си.

От другата страна – По какъв начин работата в останалите проекти Ви помага да развивате звука на FROSTMOON ECLIPSE?

Lorenzo Sassi – Няма такова нещо. Групата е създадена през 90-те от Claudio, когато е бил много млад и заслугата за звука на FROSTMOON ECLIPSE днес е негова. В музиката на бандата са преплетени неговите влияния, защото той е основният композитор. Така че всички идеи са на Claudio, след което с останалите момчета заедно работим по аранжиментите. Claudio основа FROSTMOON ECLIPSE много преди да започне да се занимава с други банди. Може би някои от новите проекти оказват влияние на звука на FROSTMOON ECLIPSE по някакъв начин, но се съмнявам, защото ние сме прекалено стари за подобни опити. И все пак в музиката ни имаше влияния. Не от новите проекти, а от групите от миналото, на които сме фенове като DISSECTION например или мелодичния шведски блек метъл като цяло. Това е било само в началото. Ако сега чуеш албумите ни, ще разбереш, че всичко това е минало. Стилът ни е коренно различен. Горд съм, че имаме наш собствен звук.

От другата страна – Добре ли се чувствате като блек метъл банда от Италия?

Lorenzo Sassi – Човече, това донякъде си е проклятие, но не и по начина, по който можеш да си представиш. На нас не ни пука, че сме от Ботуша, както и нямаше да ни пука, дали групата е от Гърция, Швеция или откъдето и да е. Винаги става въпрос за музиката. Така че се надявам феновете на блек метъла, които са натрупали опит, да осъзнават, че музиката стои над националността на дадена банда. В началото казах, че е проклятие, защото FROSTMOON ECLIPSE започнаха пътя си в сцена, която буквално не съществуваше в миналото. Сега вече има много яки групи, като KULT или FIDES INVERSA, които се справят много добре. Днес всичко е различно. Европа става все по-малка. Когато ние започвахме беше друго, беше много по- трудно за група от Италия да излезе на сцена. Мога да ти кажа, че съм горд с FROSTMOON ECLIPSE, защото го направихме без да ни пука много, много. Направихме го по нашия начин. Имахме шанса да свирим на места, където едва ли друга италианска блек метъл банда е стъпвала. Правили сме турне в САЩ. Днес, може би, вече не е проблем, че сме италианска група.

От другата страна – Трудно ли е днес да бъде открит наистина качествен блек метъл, като се има предвид, че всеки с компютър вкъщи може да запише албум и да го пусне в интернет?

Lorenzo Sassi – Това е голям проблем. По принцип аз съм „За“ технологиите, защото те помагат на групите, дават им възможност за по-лесна работа, увеличават възможностите им, по-лесно се организират концерти с помощта на съвременните технологии, дават се интервюта или се правят промоции. Истинският проблем обаче е, че сцената е буквално наводнена. Спомням си, когато бях малък, защото съм на възраст вече, че имаше много по-малко банди, които имаха възможност да станат добри, като намерят собствения си път, по-лесно беше да подпишат с лейбъл и т.н. Днес, може би, звукозаписните компании получават между 50 и 100 демо записа на ден, търсейки голямото име. Това звучи откачено. За лейбълите става все по-трудно да установят, което си струва и кое не. Така че изобилието е проблем. Също така младите групи не са в изгодна позиция. Особено онези, които се опитват да се отличат и да бъдат забелязани. Те буквално трябва да се съревновават с това налудничаво количество музика, което се бълва всеки ден. Още повече днес лейбълите основно работят с линкове. Много малко приготвят промо пакети, които изпращат с куриер, за да не им струва време и пари. А с линковете е много по-лесно. По някакъв начин това не е добра практика, но в днешните модерни времена, благодарение на технологиите, можем да открием наистина добри банди, които да се опитват да се докажат, като слушайки другите, развиват, както влиянията си, така и звука си.

От другата страна – Защо от „Osmose Productions“, преминахте към малкия блек метъл лейбъл „Black Blood Records“? Така по-добре ли е за вас?

Lorenzo Sassi – Нещата си вървят по техния път. С „Osmose Productions“ имахме договор за един албум, след което започнахме да се оглеждаме за нов издател, който да покрие извискванията ни. Смятам, че един ъндърграунд метъл лейбъл е по-добрата алтернатива за нас. Защото когато си подписал с голям издател като „Osmose“ – не мога да кажа нищо лошо за тях, свършиха страхотна работа, направиха плоча и двойна плоча, ограничени версии на албума, който издадоха – наистина са професионалисти, но това от което ние като група се нуждаем, е правилната промоция. За това е и по-лесно, когато сме към лейбъл, който е наясно със сцената. „Black Blood Records“ не са толкова големи, колкото „Osmose“, но са отдадени, познават ъндърграунда, знаят как да промотират по най-правилния начин една група и аз съм удовлетворен от факта, че работим с тях. Също така съм и страшно любопитен как ще се получат нещата с новия ни албум. Надеждите ни са големи.

От другата страна – Имате доста сплитове. Имаш ли си любим?

Lorenzo Sassi – Бих посочил съвместния ни диск с RITUAL DAY, които са група от Китай. Избирам го и заради това, че е първият ми запис с FROSTMOON ECLIPSE. Тогава за първи път записвах професионално като вокалист. Случи се през 2004 година. Посочвам този сплит, но в музикално отношение харесвам всички. Всички са чудесни. Това, което обичаме е да не се фокусираме само върху албумите, но също така харесваме от време на време, да правим различни неща. Ако прослушаш дискографията ни, ще откриеш песни, които не са типични за стила ни. Особено в сплитовете и мини албумите. Имаме EP, което е записано в чест на H. P. Lovecraft за една колекция от записи. В него включихме три композиции, които са леко странни – инструментал, песен, в която вокалите не са изпяти, а изговорени и акустично парче. Използваме сплитовете и миниалбумите, за да експериментираме.

От другата страна – Отново към новия албум „The Greatest Loss“ – той концептуален ли е?

Lorenzo Sassi – Не. Всички песни са самостоятелни. Ако обаче оворим за генерална концепция, да – концептуален е, както всичките ни останали дискове. Опитваме се във всеки албум да фокусираме текстовете върху определени усещания, които се въртят около идеи, чувствата, съществуването. Ако говорим за „Another Face of Hell“ от 2007 година, той е за агресията, отвращението от човечеството, в него има много насилие. В новия албум наистина става дума за загубата. Заглавията на дисковете ни са така измислени, че веднага да стане ясно, за какво всъщност става дума в композициите. „The Greatest Loss“ е за загубите, самотата, за злия свят отвън.

От другата страна – И накрая какво трябва да очакват феновете в България от участието на FROSTMOON ECLIPSE на първото издание на фестивала „Autumn Souls Of Sofia“?

Lorenzo Sassi – Никога преди не сме свирили в България. Това е страна, която наистина искахме да посетим и след като получихме поканата за участие, се ентусиазирахме. Феновете могат да очакват качествен концерт, надявам се. Ние сме хедлайнъри на втората вечер, ще разполагаме с достатъчно време, за което сме приготвили сет лист, който покрива всичко – от първия албум от 2000 година до новия диск, от който сме предвидили три нови песни. Хората, които ни познават, ще намерят онова, което им харесва от музикалната ни история. Тези, които никога не са ни чували, ще придобият ясна представа от концерта, кои са FROSTMOON ECLIPSE.