30 години Transcendence
В тази рубрика, макар и в края на годината ще отбележим тридесетгодишнината на втория албум на една нетипична, за масовия метъл и рок стандарт група CRIMSON GLORY, а името на плочата е „Transcendence“. Албумът излиза на 01.11.1988г. , мистика и реалност се преплитат в монолитен звук, съставен от 10-те песни на „Transcendence“ . Албумът носи абстрактно заглавие с чисто философски произход, но без единно значение за никого. Просто и систематично дефинирано „трансценденция“ е пълното откъсване от зримата, мимолетна, действителност чрез пренасяне на съзнанието, душевността, в несетивното, реалното битие на нещата. Това е и цялостната концепция на албума. Самият той излиза извън определенията на различните жанрове по онова време. Оформеният вече с втори албум стил на групата се определя като „прогресив метъл“, но не кореспондира пряко звук с познатите по онова време групи, издаващи под такъв етикет. Няколко са факторите, които дават уникалност на тавата: специфичен вокал, напълно собствен прочит на различни стилове в рок и метъл музиката, като звука е редуциран до монолитен идваща усещането за концепция, динамиката в песните, движението на цветовата гама и кристално изчистените композиции. Всички парчета в албума са с подчертана индивидуалност и силни изразни средства, започвайки от митологичния персонаж на Lady of Winter в откриващото парче „Her wraith rides the crystal sky of changing colors The glowing clouds are moving through the winter night“, от което наистина струи леден полъх, като достигнем до епичното звучене на Eternal World „Down through the valley of shadows we go into the canyon of moonlight below“, албумът прави звукови преходи в различна стилистика и изразни средства, като всички те се съчетават в едно цяло. Мощен пауър ритъм на песни, засягащи текстово съвременни проблеми и явления като Red Sharks, която визира комунистическата пропаганда по онова време и анти-военната Where Dragons Rule. Автентично звучаща ритъм секция, ясен и отчетлив бас и барабани, които през целия албум дават много силно пауър метъл звучене на парчетата подсилени от кристално чистия глас на Midnight, чиито специфичен тембър допълва цялостната нюансировка на албума. Песните: мистичната In Dark Places, Burning Bridges, епичното звучене на Eternal World, лиричните преходи на Lonely и реприза със заглавното Transcendence оформят един шедьовър, който остава без аналог и до ден днешен. Обложката на албума е на японски художник, която е публикувана за пръв път на корицата на японското списание Omni и прекрасно илюстрира цялостното внушение, което идва от текстовете и музиката. Днес, 30 години след издаването му, „Transcendence“ не може да се слуша без да попаднеш под силата на внушението му. Всяка една песен се преживява, всеки един тон и строфа са пълноценен израз, наслагващ към цялото. Със „Transcendence“ CRIMSON GLORY приключват и със своята индивидуалност, следват 2 албума в съвсем друг стил и после групата преминава в неактивност. На 08.07.2009г. следствие заболяване ни напусна уникалният вокалист Midnight, който записа своя версия на s „Painted Skies“ в дует с Jon Oliva от Savatage. Аз лично поканих преди година китариста на групата Jon Drenning и един от основните композитори в албума, за интервю, не получих отговор, скоро ми писа, че даже не въобще не слуша и нова музика. Поради слаба активност на останалите членове на групата напусна и се прехвърли в Queensrÿche вокалиста Todd La Torre, който сполучливо имитираше вокалите на Midnight. Подробно интервю именно третиращо историята на „Transcendence“ членовете на групата са дали за един гръцки блог, Crystal Logic, където има доста подробности.