Интервю с YAOTL MICTLAN

yaotl-band

Една от големите ми слабости са предколумбовите цивилизации от Средна и Южна Америка. И когато беше обявено мини-тунето в България, което е част от европейското турне на Yaotl Mictlan под надслов Human Sacrifice To The Gods Tour, не можах да удържа на изкушението да си поговоря за това с автентични представители на тези култури. Вярно, малко говорихме за музика, но лично аз научих интересни неща. Дано и на вас ви е интересно! Нашествието на ацтекските наследници е започнало вчера (08.12) от Варна и продължава тази вечер (09.12) в Русе, на 10.12 ще са в Свищов, а на 11.10 в София, където ще разделят една сцена с родните Belgarath.

Satania: Здравейте! Представете ми групата. Съществувате от почти 18 години, но не съм сигурна, че много хора знаят кои сте.

Yaotl Mictlan: YM беше основана от брат ми и мен, когато бяхме в гимназията като двучленна група за много години. Не искахме да пеем за друго, освен за неща свързани с Мезоамерика. Скоро след като изпратихме демо на много лейбъли един ден получихме обаждане от Juan Brujo от Brujeria. Той финансира първите ни демота наречени “A Batalla Vamos” и започна да се занимава с групата.

Идеята ни беше да не пеем на английски, а на испански, добавяйки мезоамерикански инструменти. Освен това не искахме да пеем за нищо свързано с политика и решихме да говорим само за историята преди 1521-ва година, периода преди Конквистата.

S.: Какво означава Yaotl Mictlan и на какъв език е?

YM: Може да бъде преведено като Воин(и) от Земята на Мъртвите. Езикът е На(х)уатл (Nahuatl), който е бил Ацтек/Мехика езикът. Около 2 милиона души все още го говорят днес.

S.: Казвате, че текстовете ви са на маянски и ацтекски. Всъщност доколко живи са все още тези езици и колко хора ги говорят?

YM: Нашата цел винаги е била да използваме мезоамерикански езици, но реално искаме мексиканските и централно-американските метъл фенове, които слушат нашата музика да разбират нашите текстове като исторически урок. Да събудят съзнанието за нашето минало и да продължат напред със силни корени.

Тези езици са живи, но както винаги много млади хора предпочитат испанския, тъй като не виждат някаква реална употреба на своя роден език в модерния живот.

S.: Казвате, че музиката и идеите ви са микс от мезоамериканските култури. Все пак с коя се отъждествявате повече – Мая или Ацтека?

YM: В границите на Мексико са Маите, Мехика, Запотеки, Олмеки и много други, които принадлежат на всички тези култури и народи, което ни прави толкова исторически богати. Ацтеките/Мехика и Мая са най-известните.

Маите никога не са били покорявани както Ацтеките/Мехика, така че сградите им са богати на изображения. Попол Вух (Книгата на Сътворението), която отразява всички маянски звездни войни, изображения на сгради, кодекси и т.н. Те изобретяват единствената оригинална форма на писане на целия континент, така че ние знаем повече за тях, защото те са го оставили написано за нас.

S.: Колко от древните традиции и ритуали на двете цивилицации са запазени до днес. Разкажете ми за някои то тях?

YM: Много традиции са запазени от Маите. Все още кадим тамян в Маянските храмове (неправилно наричани пирамиди). В храната и традициите на Мексико. Този отговор може да бъде много дълъг, но дори испанските мексиканци използват много думи от науатл. Денят на мъртвите и много други.

Във селище в центъра на Мексико всички негови жители взимат всички налични стомни и съдове и поставят хиляди от тях навсякъде. По външните ъгли на къщите си, на вратите, по улиците и тротоарите. Когато празненствата започнат съседите и хората обикалят, за да напълнят всички тези съдове с вода. Това се нарича празник на Новата вода и се празнува в Мексико в чест на бог Тлалок (Tlaloc), богът на дъжда. Това се прави с цел да направи Тлалок щастлив, че хората му се прекланят по правилен начин и той да им даде вода за техните посеви.

S.: И двете цивилизации са били Поклоници на Слънцето това предполага боговете и ритуалите да са малко „по-светли“, но историята доказва, че това не е така. Разкажете ми за най-кръвожадните мезоамерикански богове.

YM: Така, в първите дни на контакт испанците документират човешки жертвоприношения от Маите до Мехика, но в продължение на стотици години след Конквистата никой не е могъл да говори, да прави изследвания или да извършва поклонения по стария начин. Нашата история е изтривана в продължение на години, ние бяхме като пилета без глави, тичащи наоколо без никаква цел, освен да бъдем свободни от испанските правила. По-късно през 1800-та година и началото на 1900-та европейски археолог започна да проучва храмовете, мислейки че Майте са били мирни и прави публикации в целия свят в продължение на десетилетия. До преди около 50-години, когато откриват всички доказателства, че (Маите) са били много насилствени, войнствени и, любимото ми, те са извършвали човешки жертвоприношения в чест на боговете.

Всички богове са били жадни за кръв, но след като веднъж пре-класическият и класическят Маянски период били утвърдени с техните „божествени царе“ човешките жертвоприношения набират пълна сила и биват политизирани. Например кралят завършва строежа на сграда, за да я открие и освети той или тя трябва да жертва някого. Следващият крал, за да бъде по-добър от предния ще жертва 20 и така нататък.

Говори се, че в чест на (Ацтекският) бога на войната Хуицилопоктли (Huitzilopochtli) са принесли в жертва някъде между 10 до 100 хиляди човека, което разбира се е огромно преувеличение, имащо за цел единствено да покаже на новодошлите испанци кралската власт.

yaotl-logoS.: Имате песен за воина-ягуар. Митовете за културата Chavin ли ви вдъхновиха за тази песен или това е друга местна легенда?

YM: Garra de Jaguar / Ocho Venado е песен от нашия албум наречен „Dentro del Manto gris de Chaac“ и разказва за региона Мищек (Mixtec), който в края на краищата обединява всички независими градове държави в региона и създава една голяма държава. Историята е оцеляла в Кодекса, който е историческа книга от пред-конквистата. Тя беше дешифрирана, затова искахме да разкажем тази история, така както нашите предци са я написали. Нашите баби и дядовци са били от района, където великият Ocho Venado – Garra de Jaguar е живял.

S.: Каква е вашата теория за изчезването на Маянската цивилизация? 🙂

YM: Има много причини, поради които жителите на големите мега-градове са ги изоставяли. Съществуват доказателства с въглеродно датиране, че много от класическите и пост-класическите градове са били изгорени. Всеки град е бил за много поколения. Също метеорологичните тенденции главно продължителна суша са ги направили неустойчиви за земеделие в големи градове от 100 хиляди човека. В Мезоамерика няма много реки или езера със сладка вода, така че засушаването е взело жертви от всички. Божествените крале просто не са могли да подсигурят всички и т.н. В края на краищата хората напускат един голям град заради друг. Те са могли да си вземат това, което им принадлежи и да се отправят към следващия. Те не са изчезнали, както си чувала или виждала по телевизията. има 160 милиона от нас в Мезоамерика (6 държави).

S.: Какви народни инструменти използвате в музиката си? Предполагам чрез тях опитвате да пресъздадете атмосферата на древните ритуали.

YM: Точно пресъздаващи атмосферата. Морски черупки, флейти, ръчно изработени народни барабани, които са копия на такива от Кодекса, рисунки и резби, които нашите предшественици са оставили за нас буквално изписани на камък!

S.: Как ви хрумна идеята за миксирането и създаването на такъв стил?

YM: Брат ми и аз обичахме блек и дет метъл когато бяхме малки, така че когато стартирахме групата искахме да пеем за Мехика и добавянето на флейти и другите инструменти дойде естествено.

S.: Защо използвате и испански език за текстовете си. Не се ли страхувате, че така може да изгубите част от мистиката и имиджа си (все пак испанците са главните виновници за падането на Ацтекската империя)?

YM: Искаме мексиканците и централно-американците да разбират за какво говорим. Всички ние говорим испански.

S.: Имате два албума и последният е от 2010-та година. Имате ли нов материал, планувате ли нов албум?

YM: Тъкмо записахме новия си албум, който ще се появи след няколко месеца. Ще свирим 3 или 4 песни на това турне.

S.: За първи път ли идвате в Европа? Има ли древна европейска култура, от която сте впечатлени или не сте се интересували много от нашата история?

YM: Били сме на ваканция тук преди, но за първи път с групата. Обичаме всичката история от древната до по-модерната. Една от причините, поради които стартирахме групата беше, че официалните исторически книги достъпни до учениците в Мексико са смного евроцентрични, даже когато разказват Ацекската/Мехика история. Те говорят в полза на европейците не в полза на мексиканците, така че ние ще свирим песен наречена “Noche Triunfadora” (Победоносна нощ), защото в Мексико това се смята за тъжна нощ, тъй като испанците губят битката слещу Ацтеките/Мехика. Ние я пренаписахме от нашата гледна точка, ние печелим и това е била нощ на триумф, не нощ на тъга!

Относно твоя въпрос всички ние сме учили европейска история, така че сме впечатлени от цялата история на Европа.

S.: Финални думи. Благодаря!

YM: Thank you so much!

Официална FB страница

  1. #1 написан от Злобчо (преди 6 години)

    Добър концерт се получи снощи в Русе.

  2. Можете да използвате тези HTML етикети и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  3. Коментари за тази публикация
В началото